Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSaksvik, Per Øystein
dc.contributor.authorHitland, Ann Helen Hove
dc.date.accessioned2021-09-13T16:18:21Z
dc.date.available2021-09-13T16:18:21Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55449360:37493137
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776044
dc.description.abstractHelse- og velferd er en sektor preget av et stort behov for arbeidskraft for å møte en fremtidig økning i pasientgrupper. Yrker innen denne sektoren opplever høye jobbkrav, både kvalitative og kvantitative, og har et høyere sykefravær enn andre sektorer i Trondheim kommune. Dette aktualiserer behovet for kunnskap om hvordan flest mulig kan stå i slikt arbeid uten unødvendig sykefravær. Trondheim kommune har i senere år gjennom sitt arbeid med å få ned sykefravær og skape helsefremmende arbeidsplasser, omstrukturert sin ledermodell for å fremme nærledelse. I tråd med at støtte fra leder er funnet å ha innflytelse på arbeidstakeres helse og velvære er formålet med denne studien å identifisere kjennetegn på lederatferder til ledere som oppleves som støttene hos sine medarbeidere i helse- og velferdssektoren i Trondheim kommune. Med utgangspunkt i omstrukturering av ledermodellen og en intern HMS-undersøkelse i Trondheim kommune, er studiens datamateriale innhentet gjennom kvalitativt intervju med fem avdelingsledere som skårer høyt på sosial støtte ved ulike enheter innen helse- og velferdssektoren i Trondheim kommune. Gjennom bruk av tematisk analyse av intervjuene, ble det identifisert fire overordnede temaer som oppsummerer informantenes gjennomgående lederatferder som synes å virke støttende: bygge relasjon med medarbeider, kommunikasjon, tilrettelegge for ansattes behov og avlaste ansatte. Basert på resultatene argumenterer studien for at ledere som utøver en støttende lederatferd vil kunne påvirke de ansattes helsefremmende prosesser ved å praktisere sosial støtte gjennom transformasjonsledelse. Videre vil den støttende lederatferden kunne virke helsefremmende i seg selv, samt tilrettelegge for en tilfredsstillende balanse mellom jobbkrav og ressurser. Studien forslår at det rettes oppmerksomhet mot faktorer som kan påvirke hvordan sosial støtte fra leder kan oppleves for den enkelte arbeidstaker, samt hvordan sosial støtte påvirker valget av sykefravær eller nærvær.
dc.description.abstractThe health- and welfare sector is characterized by a great need for manpower to meet future growth in patient groups. Occupations in this sector experience high job demands, both qualitative and quantitative, and have higher absenteeism than other sectors in the municipality of Trondheim. This raises the need for knowledge about how people can work under the circumstances without unnecessary sick leave. In recent years, Trondheim municipality, through its work to reduce sickness absence and create health-promoting workplaces, has restructured its management model to promote a closer management. As supervisor support is found to have an impact on employee health and well-being, the purpose of this study is to identify the characteristics of leadership behaviors of supervisors who are perceived as supportive by their employees in the health and welfare sector in Trondheim municipality. Based on the restructuring of the leadership model and an internal survey in the municipality of Trondheim, the study's data material was obtained through qualitative interviews with five department managers with a high score of social support at various units within the health and welfare sector in Trondheim municipality. Through the use of thematic analysis of the interviews, four overarching themes were identified to summarize informants' overall leadership behaviors that appear to be supportive and thus could have a positive impact on their employees' health-promoting processes: building relationship with employee, communication, facilitating employee needs and relieve employees. Based on the results, the study argues that supervisors who practice supportive leadership behaviors can influence employees' health-promoting processes by practicing social support through transformational leadership. Furthermore, the supportive leadership behavior can be self-promoting, as well as facilitate a satisfactory balance between job demands and resources. The study proposes that attention be paid to factors that can affect how social support from the manager is experienced by the individual employee, as well as how social support affects the choice of sickness absenteeism or presenteeism.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleEn kvalitativ studie av støttende lederatferd i helse- og velferdssektoren i Trondheim kommune
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel