Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMyhre, Arne K
dc.contributor.advisorSteinsbekk, Aslak
dc.contributor.authorNordal, Marie Fossen
dc.date.accessioned2021-09-13T16:15:20Z
dc.date.available2021-09-13T16:15:20Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:60686860:14218035
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2775919
dc.description.abstractBakgrunn: Tenåringsgraviditet er et globalt problem og kan innebære alvorlige medisinske, økonomiske og sosiale konsekvenser for den individuelle jenta. Situasjonen rundt den gravide jenta er ofte kompleks, noe som medfører ulike utfordringer for helsepersonellet som skal gi henne behandling og oppfølgning. I litteraturen er det lite kunnskap om helsepersonells opplevelse av utfordringer ved oppfølgning og behandling av denne pasientgruppen. Mål: Målet med denne studien var å utforske utfordringene som helsepersonell opplever i møte med gravide tenåringer. Metode: Studien ble gjennomført på mor-barn-sykehuset HGONA i Quito, Ecuador, i februar 2020. Det ble gjort semistrukturerte kvalitative intervju med 12 helsepersonell. Alle de ulike profesjonene i det multidisiplinære teamet som behandlet de gravide tenåringene var representerte i utvalget vårt. Intervjuene ble tatt opp som lydfil, transkribert og oversatt. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av systematisk tekstkondensering. Resultat: Funnene ble kategorisert i tre overordnede tema med tilhørende subgrupper. Det første temaet, «Ulike utfordringer ved å jobbe med gravide tenåringer sammenlignet med voksne kvinner», inkluderte utfordringene ved å bygge tillit med de unge pasientene, å møte fortvilte tenåringer, å lære dem å være observant i graviditeten, og å lære pediatriske pasienter å være mødre. Det andre temaet var «Å behandle en pasient fra et utfordrende miljø», og dette omhandlet å støtte tenåringsjenter som har vokst opp i dysfunksjonelle familier og fattigdom, å forholde seg til kjønnsdiskriminering og vold i hjemmet, samt samhandling med partneren og familien til tenåringsjenta. Det tredje temaet var «En krevende arbeidssituasjon» og inkluderte helsearbeidernes jobbrelaterte psykiske påkjenninger, og følelse av utilstrekkelighet grunnet begrenset tid til det overveldende antallet gravide tenåringer som trengte ivaretakelse og behandling. Konklusjon: Helsearbeidernes erfaringer med «det vanskelige privilegiet» å behandle gravide tenåringer reflekterer dualismen mellom alvorlige utfordringer og tilfredsstillelsen ved å kunne gjøre en forskjell og bidra til best mulig behandling og oppfølging. Det å være vitne til den onde sirkelen der ungdommer fra fattige levekår faller ut av utdannelsesløpet på grunn av en uønsket graviditet og forblir i fattigdommen eller det å se vold og kjønnsdiskriminering i familiene til tenåringer, ble sett på som krevende av helsepersonellet. Helsearbeiderne opplevde mentale påkjenninger som kunne oppleves traumatiske, men gjennom samarbeid i et multidisiplinært team ble byrdene delt og dermed opplevd som mer håndterbare.
dc.description.abstractBackground: Adolescent pregnancy is a global problem, and can have severe medical, economic, and social consequences for the individual girls. The situation around the pregnant adolescent is often complex, resulting in different types of challenges for the health care professionals when they provide treatment and follow up of the girls. There is a lack of knowledge regarding the health care professionals’ experiences of treating this group of patients. Aim: The aim of this study was to explore the challenges experienced by health care professionals when working with pregnant adolescents. Setting: The study was conducted at the maternity hospital HGONA in Quito, Ecuador, in February 2020. Methods: Semi-structured qualitative interviews were done with 12 health care professionals. All the different professions included in the multidisciplinary team that treated the adolescents were represented in our sample. The interviews were recorded, transcribed and translated. The data were analyzed using systematic text-condensation. Results: The findings were categorized into three overreaching themes with associated subgroups. The first theme, “Different challenges working with pregnant adolescent compared to grown-up women”, included difficulties in building trust with the young patients, meeting adolescents in despair, teaching the girls to be vigilant during the pregnancy and to learn pediatric patients to be moms. The second theme was “Treating a patient who lives in a challenging environment”, which comprised supporting girls from dysfunctional families and poverty, facing gender inequality and domestic violence and working with the girls’ partner and parents. The third theme was “A demanding work situation” and included the health care workers’ experience of facing mental distress and the feeling of inadequacy, due to limited time for the overwhelming number of adolescents who needed and deserved a comprehensive treatment. Conclusion: The health care professionals’ experience with the “difficult privilege” of treating pregnant adolescents reflects the dualism related to serious challenges, but also high gain if successful treatment. Witnessing a circle of poverty with adolescents from poor living conditions that had to quit their education because of an unwanted pregnancy or seeing domestic violence and gender inequality in some of the adolescents’ families was considered a tough task by the health care professionals. The health care professionals experienced mental burdens that could give secondary trauma, but these burdens were shared and therefore more endurable in cooperation with a multidisciplinary team.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleThe challanges of adolescent pregnancies in Quito, Ecuador
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel