How Vote Leave’s ideas of identity influenced the Brexit referendum outcome
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2775510Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne avhandlingen har hatt som mål å svare på forskningsspørsmålet «På hvilken måte formet Vote Leave sine ideer om identitet utfallet av Brexit-folkeavstemningskampanjen?». Forskningsspørsmålet blir besvart gjennom perspektivet til oppfattelser av identitet. Oppfattelser om identitet i avhandlingen innebærer nasjonal identitet, suverenitet og «annenhet», forstått som innvandring. Det metodologiske verktøyet denne avhandlingen er basert på, er det teoretiske rammeverket for kausalitet. Det viktigste argumentet i oppgaven er at Vote Leave lyktes med å utnytte oppfattelser om identitet under folkeavstemningskampanjen i 2016, og at oppfattelser om identitet resonerte godt med dem som stemte for at Storbritannia skulle forlate EU. Avhandlingen konkluderer med at selv om andre faktorer slik som det kompliserte forholdet mellom Storbritannia og EU ikke kan ignoreres, lyktes Vote Leave med å utnytte oppfattelsene sine om identitet under folkeavstemningen i 2016. This thesis has aimed to answer the research question “In what way did Vote Leave’s ideas of identity shape the outcome of the Brexit referendum campaign?”. The research question has been answered through the lens of ideas of identity. Ideas of identity entails national identity, sovereignty and otherness understood as immigration. The methodological tool this thesis relies on, is the theoretical framework of causality. The key argument made in the thesis is that Vote Leave successfully exploited ideas of identity during the 2016 referendum campaign, and that ideas of identity resonated well with those who voted for the UK to leave the EU. The thesis concludes that even though other factors such as the complicated relationship between the UK and the EU cannot be ignored, Vote Leave did succeed in exploiting their ideas of identity during the 2016 referendum campaign.