Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKägler, Britta
dc.contributor.authorVik-Mo, Lars Ringen
dc.date.accessioned2021-09-13T16:01:24Z
dc.date.available2021-09-13T16:01:24Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:57494038:22996752
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2775494
dc.description.abstractSammendrag Oppgaven har som formål å bidra med materiale om Norsk markedsutvikling i Tidlig nytid. Den vil gjøre dette gjennom analyse av to ukentlig publiserte aviser i perioden 1760-1800. Et sekundært formål for oppgaven er å undersøke rollen avisene generelt spilte i markedet i perioden. De brukte avisene er Norske Intelligenz-seddeler og Bergens Adresse-Contoirs Efterretninger: Analysens fokus vil være på jordbruks og fersk varer som kan signalisere produksjon og salg for lokale og regionale markedet. Andre varer om luksus og colonial varer, alkohol og utstyr av ulike slag er inkludert i analysen, men er mindre sentrale. De kvantitative funnene viser en stor vekst i kommersiell reklamering i begge aviser skjønt Norske Intelligenz-Seddeler har mer slikt innhold på tvers av dataene. Veksten består i stor grad av reklameringer gjort av folk med mer beskjedne midler og mer reklamering av innenlands, lokale varer og varer med lav verdi. Avisenes rolle i samfunnet og markedet økte kraftig i perioden og denne utviklingen bidro til mer handel på regionale og lokale plan. Det var betydelige forskjeller mellom avisene særlig størrelsen på avisene. Andre forskjeller speiler grovt sett ulike regionale produksjonsmønstre. De generelle resultatene for oppgaven var at innenlands produserte varer som smør, dyrefor, grønnsaker og kjøtt ble mer reklamert for salg i de regionale og lokale markedene. Faktisk økning i produksjon og salg er nok mer beskjedent enn det økningen i reklamering viser, men det viser tegn til en gradvis overgang til en markedsøkonomi. Dette samsvarer Ragnhild Hutchisons forskning som tyder på at Norge gjennomgikk en sakte prosess i retning markedsintegrasjon.
dc.description.abstractAbstract The paper seeks to contribute evidence on market development in Norway in the Early Modern Period. It does this through the analysis of two weekly published newspapers from 1760-1800. A secondary goal for the paper is to explore what roles the newspapers played in early market development. The papers are analyzed are Norske Intelligenz seddeler and the Bergens AdresseContoirs Efterretninger. The focus of the analysis is domestic and fresh goods which can suggest increased rural production for sale in local and regional markets. Other goods covered are luxuries, colonial goods, alcohol and durable goods although these are less important. Quantitative findings show a large growth in commercial advertising in both papers although the Norske Intelligenz-seddeler has more such content throughout the data. This growth seems to manifest in more promotions by advertiser of more modest means and more advertising for domestic, local and low value goods. The societal and market role of the paper increased considerably during the period and helped facilitate trade on a regional and local level. Differences between the papers were significant notably differences in overall size. Divergences largely mirror regional production patterns. Overall results are that goods produced for an internal market were increasing promoted suggesting by extension an increase in production and sale of goods like butter, animal feed, produce and meats for domestic consumption. The trend found is likely to be more modest than what is advertised, giving signs of a slow process towards market integration. This falls in line with Ragnhild Hutchisons research which points to a more slow-paced market proliferation in the Norwegian case.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleMarket Development and Newpaper Advertising in Early Modern Norway 1760-1800
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel