Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNyland, Kari
dc.contributor.advisorGudrun, Baldvinsdottir
dc.contributor.advisorWennes, Grete
dc.contributor.authorMo, Idun Garmo
dc.date.accessioned2021-03-16T09:02:39Z
dc.date.available2021-03-16T09:02:39Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-82-326-6493-1
dc.identifier.issn2703-8084
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2733535
dc.description.abstractSummary: This thesis explores the role of values in influencing organizational behavior and shaping organizational practices in public sector organizations. The interest in the role of values in organizational practices has been encouraged by societal and organizational development over the last decades. Organizations and the contexts in which they operate have become more complex, uncertain, and ambiguous, something that is argued to imply the need for a heightened focus on values in organizations. These developments have influenced research and theoretical conceptualizations in different research disciplines, where values have received an increasingly prominent role. In the management control literature, several conceptual frameworks of management control systems have been developed the latest decades emphasizing values as embedded parts of the control system in organizations. In the leadership literature there has also been theoretical development emphasizing values. However, both these literatures arguably lack practice-related research, describing empirically the roles of values in organizations. Public organizations are of particular interest for investigating how values influence organizational practices for several reasons. Firstly, there is allegedly lack of empirical understanding of the culture and values of public sector organizations (Parker and Bradley, 2000). Secondly, the public sector has undergone major changes for the last decades due to the implementation of New Public Management (NPM) initiatives (Hood, 1991). However, there has been raised concern that management innovations affiliated with the NPM is incompatible with the values within public sector organizations (Harrow and Willcocks, 1990). This thesis consists of three papers, in addition to a synthesis. Based on case studies, each of the three papers investigate the role of values from different theoretical standpoints, all departing from empirically derived issues of leadership and management control. The first paper explores values as part of a leadership philosophy in a state-owned enterprise mobilizing concepts of framing and frame alignment, while the second paper investigates values as part of the same organization’s wider control package, drawing on a lens of institutional logics. The third paper, investigating the impact of formalization in a health care organization, also employs institutional logics as a theoretical point of departure.en_US
dc.description.abstractSammendrag: Denne avhandlingen utforsker verdiers påvirkning og innflytelse på organisasjonsatferd og organisasjonspraksis i offentlige organisasjoner. Interessen for verdiers rolle i organisasjonspraksis har økt de seneste tiår blant annet grunnet samfunns- og organisasjonsmessig utvikling. Organisasjoner, og kontekstene de operer i, har blitt mer komplekse, usikre og tvetydige, noe som antyder behov for et økt søkelys på verdier i organisasjoner. Disse utviklingstrekkene har påvirket forskning og teoretiske konseptualiseringer i forskjellige forskningsdisipliner hvor verdier har fått en stadig mer fremtredende rolle. I økonomistyringslitteraturen har flere konseptuelle rammeverk blitt utviklet de siste tiårene hvor verdier blir ansett som en del av kontrollsystemet i organisasjoner. I ledelseslitteraturen har også teoretiske rammeverk vokst frem hvor verdier har stor betydning. Det har imidlertid vært argumentert for at det er eksisterer for lite praksisrelatert forskning som empirisk beskriver verdiers rolle i organisasjoner. Offentlige virksomheter er relevante for å utforske på hvilke måter verdier påvirker organisasjonspraksis av flere grunner. For det første sies det å mangle empirisk forståelse for kulturen og verdiene i offentlige organisasjoner (Parker og Bradley, 2000). For det andre har offentlig sektor gjennomgått store endringer de siste tiårene som følge av implementeringen av NPM-relaterte tiltak (Hood, 1991). I den forbindelse har det vært uttrykt bekymring når det gjelder NPM-tiltakenes manglende kompatibilitet med verdiene i offentlig sektor (Harrow og Willcocks, 1990). Avhandlingen består av tre artikler i tillegg til en kappe. Basert på casestudier gransker de tre artiklene på hver sin måte verdiers rolle i organisasjoner fra forskjellige teoretiske ståsted, og alle tar utgangspunkt i empirisk utledede problemstillinger innen økonomistyring og ledelse. Den første artikkelen utforsker verdier som del av en ledelsesfilosofi i et statsforetak, hvor teoretiske konsepter som framing og frame alignment blir anvendt. I den andre artikkelen studeres verdier som en del av den samme organisasjons kontrollpakke, og her tas det utgangspunkt i det teoretiske perspektivet institutional logics. I den tredje artikkelen studeres virkningen av formalisering i et helseforetak, og også her anvendes institutional logics som teoretisk ståsted.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.relation.ispartofseriesDoctoral theses at NTNU;2021:55
dc.titleThe role of values in organizational practices in public sector organizationsen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210en_US
dc.description.localcodedigital fulltext is not availableen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel