dc.contributor.author | Diesen, Even Igland | |
dc.contributor.author | Dagsland, Sindre | |
dc.contributor.author | Harstad, Ola | |
dc.date.accessioned | 2021-03-08T13:05:26Z | |
dc.date.available | 2021-03-08T13:05:26Z | |
dc.date.created | 2020-12-16T10:01:09Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Norsklæreren. 2020, 44 (4), 61-73. | en_US |
dc.identifier.issn | 0332-7264 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2732195 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen undersøker hvordan ungdomsskole - elever og lærerstudenter konstruerer lyriske rapper-jeg i egenkomponerte låter. Artikkelen springer ut av Lydrik(k)-prosjektet – et flerfaglig samarbeidsprosjekt mellom lærerutdanning og ungdomsskole, hvor lærer - studenter, elever, artister og lærerutdannere utforsker forbindelser mellom musikk og lyrikk gjennom låt - skaping. Empirien er henta fra denne utforskninga og består av ei elev- og ei lærerstudentgruppe sine rapplå - ter. Disse belyses fra et rappteoretisk perspektiv som fokuserer på rimformer, signifying og gangstermeta - forikk – egna til å si noe om låtenes rapper-jeg. Analy - sen viser at låtskaperne setter rapperens outsiderper - spektiv og sjølhevdelsesstrategier i sammenheng med personlig relevant samfunns- og samtidskritikk. I så måte synliggjøres kunnskap om og erfaring med rapp - lyrikk som tas i bruk på helt bestemte måter i låtuttryk - kene – kunnskap og erfaring som lærere kan og bør ta i bruk i sin norskundervisning. | en_US |
dc.language.iso | mis | en_US |
dc.publisher | Fagbokforlaget | en_US |
dc.title | Trøblete tenåringstematikk. Rapplyrisk posisjonering og tekstkompetanse i elev- og studentproduksjoner | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 61-73 | en_US |
dc.source.volume | 44 | en_US |
dc.source.journal | Norsklæreren | en_US |
dc.source.issue | 4 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1860373 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |