Mulighetsrom i møte mellom inkludering og estetisk tilnærming til læring i grunnskolen
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2731840Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3811]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [38679]
Originalversjon
Journal for Research in Arts and Sports Education. 2020, 4 (1), 52-75. 10.23865/jased.v4.1956Sammendrag
Denne artikkelen undersøker hvilke muligheter innenfor inkludering og estetisk tilnærming til læring som kan skapes når nasjonale og internasjonale styringsdokumenter for skolen leses på tvers og underbygges av eksisterende fag og forskningsteori. Gjennom en kreativ refleksiv analyse som plasserer seg kunnskapsteoretisk under performativ forskning, skapes ulike mulighetsrom mellom inkludering og estetisk tilnærming til læring. Disse mulighetsrommene er: fredskultur, kreativitet, kulturell bevissthet, følelsesmessig engasjement, utvikling og likeverdighet. Med fag og forskningsteori som velges og leses ut fra sosiale dimensjoner og performativ tenkning, bygges mulighetsrommene videre ut med områder. Deretter kobles de utbygde mulighetsrommene opp mot en pedagogisk og didaktisk sammenheng. Til slutt løfter artikkelen frem hvilke nye muligheter en tenkning om inkludering og estetisk tilnærming til læring kan ha, for gradvis å skape et nytt skolerom for alle elevene i skolen.