Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJakobsen, Anita Nordeng
dc.contributor.authorMehli, Lisbeth
dc.contributor.authorHoel, Sunniva
dc.date.accessioned2021-01-18T09:18:12Z
dc.date.available2021-01-18T09:18:12Z
dc.date.created2020-11-04T19:36:27Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationUNIPED. 2020, 43 (4), 312-330.en_US
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2723394
dc.description.abstractArbeidslivsrelevans i høyere utdanning er avhengig av kontakt med arbeidslivet, men like viktig er det å ruste studenten til en fremtid preget av livslang læring. I tillegg til fagkunnskap er arbeidsgivere opptatt av de generiske ferdighetene. Denne studien utforsker hvorvidt bruk av filmatiserte case utviklet i samarbeid med matbransjen kan bidra til at et emne som matmikrobiologi oppfattes som mer relevant for arbeidslivet av studentene. Hensikten var å trekke bransjens mikrobiologiske utfordringer inn i emneundervisningen. I tillegg ble det undersøkt om omleggingen bidro til økt studentmotivasjon og læring. For å frigi tid til caseundervisning ble en del forelesninger filmatisert for selvstudium. Studentene var gjennomgående positive til opplegget med omvendt klasserom, og de var spesielt fornøyde med fleksibiliteten som filmatiserte forelesninger gir. Casene ble oppfattet som relevante for arbeidslivet, og undervisningsformen bidro til at flere møtte forberedt enn til tradisjonelle forelesninger. Hovedutfordringen i opplegget var at studentene ble usikre på casenes relevans for emnets læringsutbyttebeskrivelser og vurderingsform. Tydelige forventningsavklaringer er avgjørende for å sikre høy studentdeltagelse og at studentene møter forberedt til caseundervisningen. Omlegging av undervisningen bidro til signifikant bedre akademisk prestasjon enn tidligere år.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleArbeidslivets perspektiv inn i klasserommet via filmatiserte caseen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber312-330en_US
dc.source.volume43en_US
dc.source.journalUNIPEDen_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2020-04-04
dc.identifier.cristin1845045
dc.description.localcodeCopyright © 2020 Author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons CC BY 4.0 License (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal