Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHestbek, Tine Arntzen
dc.contributor.advisorHaugen, Cecilie Rønning
dc.contributor.authorElden, Inger Margrethe
dc.date.accessioned2020-12-15T13:40:42Z
dc.date.available2020-12-15T13:40:42Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2719594
dc.description.abstractTema i denne oppgaven er yrkesretting av fellesfag i videregående skole. Gjennom problemstillingen «Hvordan fortolkes og praktiseres yrkesretting ved en FYR-skole og en ikke-FYR-skole?» ville jeg finne ut hvordan lærere tenker rundt yrkesretting av fellesfag, og hvordan relasjoner mellom fellesfag og yrkesfag virker inn på yrkesretting. Jeg ville også se hvordan FYR-prosjektet kan virke inn på relasjoner mellom fellesfag og yrkesfag når det gjelder yrkesretting. Det er så langt ikke gjort mye forskning på yrkesretting av fellesfag. Selv om yrkesretting ble innført som en motiverende tilrettelegging av undervisning allerede med R94, er det er lite forskning som kan fortelle hvordan yrkesretting virker inn på gjennomføringsgraden i videregående skole. Likevel ser det ut til å være antagelser om at det har vært for lite yrkesretting i perioden fra 1994 til 2011 som ligger til grunn for at kunnskapsdepartementet fant det nødvendig å sette i gang et stort prosjekt, FYR-prosjektet, for å få mer yrkesretting inn i fellesfagundervisningen. Jeg har valgt å gjennomføre en kvalitativ studie som bygger på to gruppeintervju med lærere i videregående skole. Den ene gruppen er lærere ved en knutepunktskole i FYR-prosjektet, det vil si at noen lærere ved skolen er med i nettverksarbeidet i FYR-prosjektet. Den andre gruppen er lærere ved en videregående skole som ikke er aktivt med i prosjektet. For å analysere og tolke lærernes tanker og opplevelser vil jeg bruke Basil Bernsteins teorier om den pedagogiske anordning, og om horisontal og vertikal diskurs. Bernsteins teori kan bidra til å finne ut hva som er utfordringer når det gjelder yrkesretting, når læring skal skje i et møte mellom praktisk og teoretisk kunnskap. Funn i denne studien viser noen sentrale områder som ser ut til å være spesielt utfordrende når det gjelder yrkesretting. Ett område er tilrettelegging og organisering, det synes være avgjørende for om lærerne fra yrkesfag og fellesfag skal få til en dialog om innhold og opplegg i undervisningen. Eksamen i engelsk er et annet område som ser ut til å hindre yrkesretting. Noen fellesfaglærere opplever yrkesretting som et dilemma, de synes det er vanskelig å vite hvor mye yrkesretting det bør eller kan være, og hva som er smertegrensa for innholdet og egenarten i fellesfaget. Ut fra de to skolene som danner grunnlaget for denne studien, og forskjellen mellom de, kan det se ut som at FYR-prosjektet virker inn på noen sentrale forhold rundt yrkesretting.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.titleYrkesretting - relasjoner mellom fellesfag og yrkesfagen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel