Elevers forståelse av begrepet bærekraftig utvikling - En kvalitativ og kvantitativ studie av elevers forståelse av begrepet bærekraftig utvikling
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2719593Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3374]
Sammendrag
Bærekraftig utvikling er et begrep som vi til stadighet hører om. En får nesten inntrykk av at begrepet er et allment uttrykk flere og flere bruker for å uttrykke sin misnøye ovenfor de miljøutfordringene verden står ovenfor i dag.
Denne studien, med både kvalitative og kvantitative data, har tatt sikte på å avdekke elevenes forståelse for begrepet bærekraftig utvikling. Gjennom et spørreskjema har elever ved 7. trinn fått vise sin forståelse for definisjonen på bærekraftig utvikling, og også faktorer som både direkte og indirekte er knyttet til begrepet. Den aktuelle klassen denne studien har vært gjennomført på, har i tillegg hatt to prosjekter knyttet opp mot bærekraftig utvikling i regi av Den naturlige skolesekken (DNS).
Studiens resultater avdekker at det er forskjeller på hvordan forståelsen for begrepet er utfra hvilken kontekst spørsmålene står i. Gjennom spørsmål knyttet opp mot prosjektene elevene hadde vært igjennom ser vi at forståelsen for begrepet bærekraftig utvikling er større enn om spørsmålene ikke er hentet ut fra noen kontekst, men isteden er rent teoretisk fremstilt.