Utøvelse av faglighet i møte med en multimodal tekst - En studie av 8.trinnselever som leser, skriver og samtaler om bildeboka Bomulv i et norskfaglig literacyperspektiv
Master thesis
View/ Open
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3819]
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever på 8.trinn arbeider med å lese, skrive og samtale om bildeboka Bomulv (Svendsen & Duzakin, 2016). Forskningsdesignet i studien er kvalitativt, og undervisningsdesignet kombinerer skriftlige og muntlige aktiviteter både individuelt og i grupper, samt eksplisitt undervisning med et fagspesifikt fokus.
Prosjektets problemstilling er forankra i tre forskningsspørsmål, og tar dermed utgangspunkt i et teoretisk rammeverk som spenner over tre faglige fokus. Det første forskningsspørsmålet «Hvordan forholder elevene seg til samspillet mellom tekst og bilde/illustrasjoner?», er forankra i et hermeneutisk perspektiv hvor undervisningsdesignet er et resultat av min egen lesning av bildeboka, min forståelse og min forforståelse (jf. Gadamer, 2010). I det andre forskningsspørsmålet «Er det mulig å spore en mulig progresjon i elevens fagspesifikke praksis?», handler det om å arbeide med teksten i et norskfaglig literayperspektiv (jf. Shanahan & Shanahan, 2012; Hetmar, 2009; Gee, 2015; Barton, 2007). Det siste forskningsspørsmålet «Hvilken læring skjer? Finner jeg tegn på meningsskaping?», bygger på et sosiokulturelt læringssyn (jf. Vygotsky, 1978; Vygotskij, 2014; Dysthe, 2001; Mercer, 2000 m.fl).
Å arbeide med multimodale tekster er en del av en norskfaglig praksis i grunnskolen. Å arbeide med bildebøker i et fagspesifikt perspektiv i norskfaget i ungdomsskolen er noe mer utradisjonelt, og prosjektet mitt kan bidra til større innsikt i hvordan elever kan arbeide med å bli mer faglige ved hjelp av støtte og stillasering som bruk av fagspesifikke begreper, tenkeskriving, modelltekststøtte og litterære samtaler.