Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAllgood, Eleanornb_NO
dc.contributor.advisorAndersen, Torbjørn Herlofnb_NO
dc.contributor.authorLarsstuen, Turid Nartennb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:44:58Z
dc.date.available2014-12-19T14:44:58Z
dc.date.created2011-11-11nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier455873nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/271642
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om tre noviselæreres møte med grunnskolen og den systematiske veiledningen de blir tilbudt som nytilsatt. Mine undersøkelser ble gjort i forbindelse med et prøveprosjekt fra en kommune i Hedmark fylke som ble foretatt skoleåret 2010 – 2011. Mitt fokus på undersøkelsen er fra et praktisk synspunkt, og er basert på mine erfaringer både som noviselærer i sin tid, faglærer, kontaktlærer, dramalærer, musikkpedagog/terapeut og tverrfaglig veileder i grunnskolen. Oppgaven har til hensikt og vise hva slags opplevelse noviselærerne kjenner på i møte med skolen og den systematiske veiledningen. Problemstillingen ble følgende: "Hvordan opplever noviselærere sitt møte med grunnskolen og den systematiske veiledningen de blir tilbudt"? Tre lærere fra forskjellige grunnskoler i kommunen sa seg villig til å delta i undersøkelsen. Det ble gjort lydopptak av intervjuene. Intervjuene ble foretatt av informantene i etterkant av deres opplevelse og erfaring med systematisk veiledning, individuelt og i gruppe. Opptakene ble transkribert, og analysen ble foretatt ved hjelp av fenomenologisk forskningsmetode, IPA. Det tekstuelle beskriver informantenes opplevelser og erfaringer. Det er de tre noviselærernes opplevelse som er i fokus i denne oppgaven, det er deres bidrag som har gitt funn til undersøkelsen. Hovedkategoriene jeg har kommet fram til i undersøkelsen og som belyser informantenes felles opplevelse er, rammer og ressurser, praktisk og konkret hjelp, anerkjennelse og refleksjon. Funnene i oppgaven blir blant annet drøftet på Aaron Antonovsky sin teori om opplevelse av sammenheng (på engelsk: sense of coherens (SOC)). Paulo Freire sine teorier om dialogen, og Axel Honneth sine teorier om Anerkjennelse. Forskningsresultatene representerer disse tre informantenes opplevelse. Oppgaven har hatt til hensikt å gi noviselærerne en stemme og belyse deres opplevelse av den systematiske veiledningen de ble tilbudt. Kommunen startet opp med dette systematiske veilednigsprosjektet i november 2010. Dette prøveåret skal evalueres og være med på å bestemme om kommunen skal fortsette med å gi tilbudet til noviselærerne.nb_NO
dc.description.abstractThis thesis is about three novice teacher’s encounter with systematic guidance in the primary school as newly employed. My research is conducted in connection with a pilot from a municipality in Hedmark County for the school year 2010-2011. My focus towards this subject is from a practical point of view and based on my experience both as a novice teacher in my time, contact teacher, drama teacher, music teacher/therapist and multidisciplinary supervisor in primary school. The purpose of this thesis is to show the experiences the novice teacher have in the encounter with the school system and the system guidance the receive. The subject is as follows: "How does the novice teacher experience their encounter with the primary school and the systematic guidance they are offered?" Three teachers from different primary schools within the municipality volunteered to participate in the research. Voice recordings were made from the interviews. The interviews were conducted after their experience with systematic guidance both in groups and individual. The recordings were transcribed, and the analysis was done within phenomenological research method, IPA. The textual describes the informant’s experiences. The three novice teacher’s experiences are the main focus of this thesis, and it is their contributions which has given then findings for the research. The main categories I’ve found in my research and which sheds light to the informants common experience is boundaries and resources, practical and concrete help, acknowledge and reflection. The findings in this thesis are amongst others discussed within Aaron Antonovsky’s theory about sense of coherence. Paulo Freire`s theories about the dialogue and Axel Honneth`s theories about acknowledge. The result of the research represents the three informant’s experiences. The purpose of the thesis is to give a voice to the novice teachers and shed light to their experience to the systematic guidance they have been offered. The municipality started this project in November 2010, and will after this trial period evaluate and determine if the municipality should continue to provide a guidance service for novice teachers.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskapnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.subjectnoviselærereno_NO
dc.title"Det er godt å få veiledning": En fenomeologisk studie om hvordan noviselærere opplever sitt møte med grunnskolen og den systematiske veiledningen de blir tilbudt som nytilsattnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber50nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskapnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel