Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReams, Jonathannb_NO
dc.contributor.advisorHoveid, Marit Honerødnb_NO
dc.contributor.authorEngelsøy, Siljenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:44:52Z
dc.date.available2014-12-19T14:44:52Z
dc.date.created2011-10-04nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier445496nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/271611
dc.description.abstractDenne oppgaven har til hensikt å få innsyn i hvordan rådgivere opplever å etablere gjensidig forståelse med veisøker. Det empiriske forskningsmaterialet i oppgaven baserer seg på en fenomenologisk metode, og intervju med tre personer som jobber som rådgivere. Gjennom intervjuene har jeg fått kunnskap og innblikk i rådgiverenes tanker, følelser og erfaringer i forhold til oppgavens problemstilling: "Hvordan opplever rådgiver å etablere gjensidig forståelse med veisøker?" Ut fra datamaterialet jeg samlet inn dannet jeg fem ulike kategorier. Kategoriene gikk igjen i ett mønster i alle intervjuene, og utarbeidet ut fra dette en trappetrinnsmodell. Det første trinnet er å skape "Trygghet", og er knyttet til de kontekstuelle rammene. For å skape gjensidig forståelse er det av betydning at alle trinn blir viktig også videre i prosessen. Det andre trinnet er "Geuin" er knyttet til rådgiverens rolle, og bevissthet rundt seg selv. Dette kunne se ut til å ha stor betydning i hele prosessen, og ble derfor presentert tidlig i modellen. Videre kom kategorien "Tilstedeværelse", "Anerkjennelse" og til slutt "Refleksjon". Trappetrinnsmodellen er min tolkning på hvordan informantene opplever å etablere gjensidig forståelse med veisøker, og skapte grunnlaget for drøftingen i oppgaven. Gjennom å drøfte mine funn fikk mer kunnskap om hvordan gjensidighet i relasjonen kan ha stor betydning for rådgivningen. I denne oppgaven kunne det se ut til at informantene så på gjensidig forståelse som grunnleggende for god rådgivning. Jeg har brukt teori fra Carl Rogers for å belyse min egen oppfatning av hva som kan være god rådgivning og drøftet dette opp mot mine funn. I tilegg har jeg trukket inn teori om selvavgrensning, dialektikk, undring og øyeblikk da jeg oppfatter dette som nyttig for å drøfte mine resultater. I oppgavens avslutnings avslutning tar jeg ett lite tilbakeblikk på lærdommen jeg tar med meg fra forskningsprosessen, og foreslår forhold som kan være nyttig å forske videre på.nb_NO
dc.description.abstractThe purpose of this Master thesis has been to gain insight to how counselors perceive the establishing of mutual understanding with a client. The empirical research material is based on a phenomenological method, and interviews of three counselors. Through the interviews i have gained knowledge and insight into the councelors thoughts, feelings and experiences related to my research question: "How do counselor to establish mutual understanding with the way increases?" Through the analysis I have developed five categories. I experienced that the categories were connected and influenced eachother. I therefore developed a " model". The first step is to create "safety" and is related to the contextual framework. In order to create mutual understanding, it is important that all steps are brought further on in the process. The second step is "Genuin" and is related to the role of the councelor, and their awareness of themselves. It appears to be very important throughout the process, and was therefore presented early in the model. Furthermore, the next steps are "Presence", "Recognition" and finally "Reflection." Steps model is my interpretation of how the counselor experience to establish mutual understanding with their clients, and are the basis for the discussion in this thesis. Through discussing my findings I gained more knowledge about how "mutual understanding" in the relationship may have great meaning for the outcome of the councelling. It appears that the respondents looked at mutual understanding as fundamental to good coucelling. I have used the theory of Carl Rogers to illustrate my own opinion of what might be good counceling and discussed this to my findings. In addition I have drawn the theory of self-appraisal, dialectic, wonder and moments when i perceive this to be useful to discuss my results. In closing task completion, I look back on my experience trough the process, and suggests factors that may be useful to investigate further.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskapnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.subjectgjensidig forståelseno_NO
dc.titleDet magiske øyeblikket: Gjensidig forståelse mellom rådgiver og veisøker: En fenomenologisk studie av hvordan rådgivere opplever å etablere gjensidig forståelse med veisøkernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber51nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskapnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel