Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIversen, Annenb_NO
dc.contributor.advisorMoldjord, Christiannb_NO
dc.contributor.authorMørk, Ingrid Cecilienb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:41:53Z
dc.date.available2014-12-19T14:41:53Z
dc.date.created2011-08-11nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier433835nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270599
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg analysert hvordan soldater i Forsvaret har lært av hverandre gjennom å dele kunnskap og erfaringer. I oppgaven tar jeg for meg hvordan en slik delingsprosess kan føre til læring hos individene som er involvert, og hvordan prosessen kan ligge til grunn for læring i organisasjonen de er en del av. Utgangspunktet for oppgaven er en kvalitativ, empirisk undersøkelse av læringsprosesser i Forsvaret. Jeg har en induktiv tilnærming og benytter grounded theory som metodisk utgangspunkt. Utviklingen av den endelige problemstillingen og valg av teoretiske rammeverk springer ut av den empiriske undersøkelsen. Funnene tyder på at det er viktig å ta hensyn til relasjoner når en ser på læring, og hva som kan være utfallet av en læringsprosess. Analysen av dataene har gjort det relevant å se på forskjellige tilnærminger til læring. Oppgaven tar for seg læring som tilegnelse av kunnskap og deltakelse i sosial praksis. Dette gjøres gjennom å benytte teori rundt kunnskapsdeling i sosiale nettverk og teori rundt sosiale praksisfellesskap. For å se nærmere på læringsprosessen benytter jeg også pragmatisk læringsteori, der erfaring og refleksjon er sentrale begreper. Oppgaven beskriver mellommenneskelige læringsprosesser i en forsvarskontekst, men funnene kan også ha relevans for andre organisatoriske kontekster.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk instituttnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleMellommenneskelige relasjoners innvirkning på læring i en organisatorisk kontekst: ”Vi lærer av hverandres erfaringer”nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber115nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel