Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEkroll, Synnøve Engdalnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:40:49Z
dc.date.available2014-12-19T14:40:49Z
dc.date.created2011-10-05nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier445912nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270252
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har tatt for seg ENT3R, et nasjonalt motivasjonsprogram som har til formål å få ungdom mer positiv til realfag og motivere for videre studier i realfag. I min undersøkelse har jeg sett på hvorfor elevene har valgt eller valgt bort realfag i videregående skole, og om ENT3R har hatt innvirkning på disse valgene. Jeg har også undersøkt om programmet ser ut til å fungere som et rekrutteringstiltak, samt sammenlignet gjennomføringen av ENT3R opp mot intensjonene til programmet. Undersøkelsen er todelt. Først ble det gjennomført en spørreundersøkelse, for å kartlegge hvilke elever som deltok på ENT3R. Ut fra funn i spørreundersøkelsen, ble elever valgt ut til tre gruppeintervjuer. Utvalget besto av både elever som har valgt og valgt bort realfag på videregående skole. Det ble i tillegg gjennomført et gruppeintervju med studentene i ENT3R. Eccles’ modell har blitt brukt til å presentere datamaterialet. Spørreundersøkelsen viste at de fleste av deltakerne i ENT3R har valgt realfag på videregående skole. Interesse- og trivselsverdien så ut til å ha størst betydning for elevene, både ved valg og bortvalg av realfag av programfag. Faktorer som nytte for videre utdanning og mestringsfølelse har også hatt innvirkning på valget. De elevene som valgte bort realfag, gav uttrykk for at realfag ikke passet med deres identitet, samt at realfag er arbeidskrevende. Elevene og mentorene mente at ENT3R var et vellykket program, noe utenom det vanlige. Flere av elevene har gjennom ENT3R fått mer motivasjon for realfag. Mentorenes rolle ble fremhevet, ved at de har gitt elevene mestringsfølelse og avkreftet det stereotypiske bildet som finnes av realister. Prosjektet fungerer bra på mange måter, men har også forbedringspotensial. Til tross for at mange av elevene har valgt realfag på videregående skole, var det ingen som mente at ENT3R har medvirket til dette valget. Resultatene tyder derimot på at de som har valgt realfag har blitt mer motiverte til å velge realfag senere.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Program for lærerutdanningnb_NO
dc.subjectPhysics, Chemistry, Mathematicsen_GB
dc.subjectFagdidaktikkno_NO
dc.titleRekrutteringstiltaket ENT3R: Blir elevene påvirket til å velge realfag på videregående skole?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Program for lærerutdanningnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel