Dyreparken som læringsarena: En studie av en annerledes skoledag i Kristiansand dyrepark
Master thesis
View/ Open
Date
2011Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3819]
Abstract
Denne forskningsoppgaven undersøker Dyreparken som læringsarena. Studien tar utgangspunkt i et undervisningsopplegg i Kristiansand dyrepark (sponset av Den kulturelle skolesekken), og en av skolene som deltar på dette. Studien har som hensikt å undersøke elevers, læreres og ansattes vurderinger, og elevers utbytte av undervisningen. Den har også en underliggende hensikt å gi Dyreparken tilbakemelding på disse områdene.
Undervisningen har som mål å gjøre elevene mer bevisst på hvor viktig naturmangfold er, og hvor mange dyr som er truet av utryddelse. I forskningen benyttes forskningsmetodene semistrukturert intervju og pre- og posttest. Et utvalg deltakere (elever og lærere) og de ansatte, underviserne under opplegget, blir intervjuet. Elevenes læringsutbytte undersøkes både fra disse intervjuene, og gjennom besvarte pre- og posttester fra alle elevene som deltar på undervisningen i parken.
Forskningsoppgaven konkluderer med at elevene har til en viss grad nådd læringsmålet for undervisningen i Dyreparken. Elevene har også fått et større læringsutbytte utover dette, særlig gjennom affektiv læring (følelser og opplevelser). Videre viser undersøkelsene at elevenes, lærernes og Dyreparkens perspektiver ikke overlapper, blant annet på områdene: Hensikt og mål for skolebesøket, deltakernes forventninger, og synet på parken som læringsarena. Dette kan skape hindringer elevenes læringsutbytte. Oppgaven gir også forslag til hvordan Dyreparken videre kan arbeide mot å bli, og bli oppfattet som, en faglig ressurs for skolen.