Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkjæveland, Yngvenb_NO
dc.contributor.authorMoa, Vigdisnb_NO
dc.contributor.authorOlsen, Anne Grete Woldnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:40:18Z
dc.date.available2014-12-19T14:40:18Z
dc.date.created2014-11-10nb_NO
dc.date.issued2014nb_NO
dc.identifier762119nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270158
dc.description.abstractMed utgangspunkt i vår interesse for ledelse i barnehagen, og et økende samfunnsmessig nasjonalt og globalt fokus på kvalitet, ønsker vi med denne forskning å synliggjøre sammenhengen mellom ledelse og prosesskvalitet. Vår problemstilling er: På hvilken måte påvirker ledelse prosesskvaliteten i barnehagen? Vi har benyttet kvalitativ metode som forskningstilnærming, og intervju som datainnsamlingsmetode. Våre informanter er i denne sammenheng styrere og pedagogisk ledere med bred faglig kompetanse. Gjennom vår forskning har vi kommet frem til fem ulike hovedfunn som viser sammenhengen mellom ledelse og prosesskvalitet i barnehagen. Leders arbeid med innholds- og strukturkvalitet påvirker prosesskvaliteten.Prosesskvalitet er i stor grad styrt av positive holdninger og motivasjon.Ledelse påvirker relasjoner mellom mennesker som igjen påvirker prosesskvaliteten.Veiledning, refleksjon og vurdering har påvirkning på prosesskvaliteten”Den gode sirkel”: Felles forståelse og verdisyn mellom styrer og pedagogisk leder er tegn på at prosesskvaliteten er god. I vårt teoretiske perspektiv har vi brukt tidligere forskning og litteratur om ledelse og kvalitet som er relevant for oppgaven og offentlige dokumenter som omhandler barnehage. Vi har drøftet og analysert våre funn opp mot relevant teori, og til slutt konkludert med hvordan ledelse påvirker prosesskvaliteten i barnehagen.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.titlePå hvilken måte påvirker ledelse prosesskvaliteten i barnehagen?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber96nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel