dc.contributor.advisor | Steen-Olsen, Tove Herborg | nb_NO |
dc.contributor.author | Fjærem, Anniken | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:40:16Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:40:16Z | |
dc.date.created | 2014-10-23 | nb_NO |
dc.date.issued | 2014 | nb_NO |
dc.identifier | 757806 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/270142 | |
dc.description.abstract | Inkluderende opplæring er et overordnet prinsipp i den norske skolen, og et viktig prinsipp i utviklingen av en skole for alle. Inkludering innebærer at alle elever tar del i fellesskapet på en likeverdig måte – faglig, sosialt og kulturelt. Inkludering er både en prosess og et mål, og dreier seg om hvordan lærestedet kan møte individets forutsetninger og behov på best mulig måte. Dette krever tilrettelegging for mangfoldet og endringer i tilbudet, slik at den enkelte kan få størst mulig utbytte av å delta i fellesskapet (NOU 2009:18). Dette retter fokus mot betydningen lærere har for å skape en inkluderende opplæring for alle elever. Formålet med denne studien er å vinne kunnskap om hvordan lærere møter og tilrettelegger skolehverdagen for et stort elevmangfold med en inkluderende skole som rettesnor. Problemstillingen som belyses er som følger:
Hva legger lærere vekt på i møte med elevmangfoldet for å realisere en inkluderende opplæring for alle elever, og hvilken betydning mener de at samarbeidslæring og tilhørighet i det sosiale fellesskapet kan ha for elevenes læring?
For å belyse problemstillingen er det valgt kvalitativ metode, hvor jeg videre har benyttet meg av det kvalitative forskningsintervjuet. Studiens empiri bygger således på intervjuer av tre lærere med erfaring på området.
På bakgrunn av analyse- og tolkningsarbeid av studiens empiri kom jeg fram til fire kategorier som favner sentrale elementer i hvordan informantene møter og tilrettelegger skolehverdagen for elevmangfoldet. Den første kategorien er Tilrettelegging, som går inn på hvilke tilrettelegginger informantene har vektlagt i møte med mangfoldet, og betydningen av dette. Kategorien Rom for mangfold viser hvordan dette vektlegges og ivaretas av informantene, samt hvilken betydning dette kan ha for elevmangfoldet. Den tredje kategorien er Ressurser og handlingsrom, som belyser hvilke barrierer informantene opplever har betydning for å realisere en inkluderende opplæring for alle elever. Studiens siste kategori er Skolen som lærende organisasjon, og omhandler viktige sider ved skolen informantene opplevde som betydningsfulle i forhold til inkludering av elevmangfoldet. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt | nb_NO |
dc.title | Inkluderende opplæring i møte med elevmangfoldet: En kvalitativ undersøkelse av hva tre lærere legger vekt på i møte med elevmangfoldet for å realisere en inkluderende opplæring for alle elever, og hvilken betydning de mener at samarbeidslæring og tilhørighet i det sosiale fellesskapet kan ha for elevenes læring | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 79 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt | nb_NO |