Elever som viser innagerende atferd: med fokus på tilrettelegging i skolen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/270110Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Innagerende atferd har fått mindre oppmerksomhet i skolen enn utagerende atferd. Atferdsproblemet kan være vanskelige å oppdage, og oppfattes ikke på en negativ måte blant lærere og medelever (Befring & Duesund, 2012; Bru, 2011; Ogden, 2009). Dagens skole stiller store krav til at barna skal være sosialt aktive, initiativrike og oppfinnsomme. For elever som viser innagerende atferd vil disse kravene kunne fremstå som uoppnåelige (Lund, 2012).
I denne studien blir fokuset rettet mot hvordan en kan forebygge og redusere den innagerende atferdsproblematikken i skolen. Formålet med oppgaven er å tilegne seg kunnskap om hvordan en pedagogisk kan tilrettelegge for elever som viser innagerende atferd. Som metode har jeg valgt å analysere forskningslitteratur. Dt er gjennomført en tekstanalyse basert på artikler i spesialpedagogiske tidsskrift. Målet har vært å finne ut om de ulike artiklene sier noe om tiltak i forhold til innagerende atferd. Problemstillingen lyder dermed:
Hva sier forskning om tilrettelegging av skolehverdagen til barn som viser innagerende atferd?
På bakgrunn av analysearbeidet av studiens empiri kom jeg frem til tre kategorier som omhandler sentrale faktorer i hvordan man kan tilrettelegge for elever som viser innagerende atferd. Den første kategorien er Anerkjennelse, som handler om hvordan en som lærer vinner anerkjennelse fra barna, samt hvilken betydning dette kan ha for elever som viser innagerende atferd. I neste kategori som er Mestringsopplevelser, blir det gått inn på ulike tiltak for at elevene skal oppleve faglig og sosial mestring. Den siste kategorien i studien er Trygghet. Her blir det vektlagt tiltak som går på at elever som viser innagerende atferd skal kunne føle seg trygge på skolen.
Studien viser at det er lite forskning på tilrettelegging av det innagerende atferdsproblemet. Funnene er derfor et resultat av et begrenset forskningsområde. Ut i fra de tiltakene som blir presentert viser studien at læreren har en viktig rolle i forhold til å redusere og forebygge elevenes atferdsproblem. Tiltakene er lite konkrete, noe som kan føre til at læreren har problemer med å vite hvordan man skal tilrettelegge undervisningen, gitt at han/hun skal støtte seg på forskningslitteratur. Funnene i denne studien kan derfor være et bidrag til å forstå at det er behov for forskning på pedagogiske tiltak i forhold til det innagerende atferdsproblemet.