Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUlleberg, Hans Petternb_NO
dc.contributor.authorLande, Svanhild Reitannb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:40:11Z
dc.date.available2014-12-19T14:40:11Z
dc.date.created2014-10-07nb_NO
dc.date.issued2014nb_NO
dc.identifier753107nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270102
dc.description.abstractDenne studien har som overordnet tema skolebyggets arkitektur. Problemstillingen har undersøkt rektorers erfaringer av det fleksible skolebygget som ramme for pedagogisk virksomhet. Det har vært et ønske å se skolebygget i forhold til et funksjonelt perspektiv, med andre ord hva det fleksible bygget innebærer tilknyttet det pedagogiske arbeidet. Samtidig har studien hatt som siktemål å undersøke nærmere samspillet mellom arkitektur og pedagogikk. I forlengelse av dette har Inge Mette Kirkebys ”Skolen finder sted” vært studiens teoretiske utgangspunkt. Hun har med sin avhandling et ønske om å belyse nettopp samspillet mellom det arkitektoniske og pedagogikken. Likedan har relevant teori i forhold til skolens fysiske rammer og skolens innhold utgjort studiens teoretiske perspektiv. Hensikten med studien har vært å høre rektorers opplevelser, samt erfaringer knyttet til det fleksible skolebygget. Deretter ses dette i lys av aktuell og relevant teori, i tillegg til tidligere forskning. Studiens metodiske tilnærming har vært den kvalitative forskningsmetoden, der intervju er benyttet som datainnsamlingsstrategi. Ut i fra det innsamlede materialet beskriver rektorene både fleksible løsninger, og muligheter ved bygget. Videre erfarer rektorene betydningen av samarbeid, samt en styrket fellesskapsfølelse som en følge av det fleksible skolebygget. For å regulere atferd blir verdien av organisering og struktur fremhevet som viktige element. Likedan blir skolen som samfunnets forlengede arm sentralt i forhold til skolens innhold. Rektorene ser estetikk som en påvirkningskilde til hvordan skolebygget oppleves. nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.title”Først skaper vi våre bygninger, og deretter skaper de oss”: En kvalitativ studie av rektorers erfaringer av det fleksible skolebygget somramme for pedagogisk virksomhetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber75nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel