dc.contributor.advisor | Imsen, Gunn | nb_NO |
dc.contributor.author | Lønseth, Siri Holm | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:40:02Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:40:02Z | |
dc.date.created | 2014-08-07 | nb_NO |
dc.date.issued | 2012 | nb_NO |
dc.identifier | 736559 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/270042 | |
dc.description.abstract | Målet med dette prosjektet har vært å undersøke hvordan ulike former for ansvar gjør seg gjeldende hos skoleledere underlagt forskjellige kommunale systemer. Dette er gjort med hjelp av en kvantitativ undersøkelse utført blant rektorer i to kommuner som benytter seg av styringssystemer som omtales som forskjellige.
Prosjektet gir en teoretisk utdyping av det angloamerikanske begrepet accountability. Prosjektet tar utgangspunkt i en forståelse av accountability som et flerdimensjonalt begrep knyttet til hva slags aktører som stiller rektorene til ansvar. Det blir også utdypet hvordan og hvilke verktøy man kan bruke for å oppnå økt accountability i skolen.
Undersøkelsen viser flere forskjeller i rektorenes oppfatning av skoleeiers styringssystem og resultatene tyder på at rektors ansvarsfølelse blir påvirket av skoleeiers styringssystem | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt | nb_NO |
dc.subject | Ansvar | no_NO |
dc.subject | accountability | no_NO |
dc.subject | kommunal styring | no_NO |
dc.title | Ansvar, accountability og kommunal styring: En kvantitativ studie blant rektorer i to kommuner | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 97 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt | nb_NO |