De stille, snille og ensomme barna i skolen: En fenomenologisk studie av hva som er lærernes opplevelse av å inkludere barn som viser innagerende atferd og fremme deres psykiske helse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/270030Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med oppgaven er fremme kunnskap om lærernes oppelvelse av å inkludere barn som viser en innagerende atferd og fremme deres psykiske helse. Problemstillingen som belyses er følgende:
Hva er lærernes opplevelse av å inkludere barn som viser innagerende atferd og fremme deres psykiske helse?
For å belyse problemstillingen er det valgt kvalitativ metode med fenomenologisk tilnærming. Forskningsstudiens empiri bygger på intervjuer gjennomført av tre lærere ved tre barneskoler, som ga sine opplevelser rundt studiens forskningstema.
På bakgrunn av analyse- og tolkningsarbeidet av empirien i studien, kom jeg frem til tre kategorier som favner informantenes opplevelser knyttet til det å inkludere barn som viser innagerende atferd og fremme deres psykiske helse. Kategoriene ble som følger: Trygghet, Individuell tilrettelegging og Selvoppfatning.
Alle informantene i studien viste at de alle hadde opplevelser rundt forskningens problemstilling, samt de ga uttrykk for at forskningstemaet ga de flere tanker og refleksjoner som de ville ”spinne” videre på. Samtlige ga uttrykk for viktigheten med at det ble satt fokus på barn som viser innagerende atferd i forhold til inkludering og psykisk helse, samt at de i tilegg til sine opplevelser og erfaringer rundt dette tema viste en interesse for å ville finne ut mer om dette i ettertid.