Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGroven, Beritnb_NO
dc.contributor.advisorFederici, Roger Andrènb_NO
dc.contributor.authorSoknes, Hegenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:39:58Z
dc.date.available2014-12-19T14:39:58Z
dc.date.created2014-08-01nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier735814nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270014
dc.description.abstractI denne oppgaven foretas det en utredning, analyse og drøfting av det spesialpedagogiske tilbudet i barnehagene. Problemstillingen er: Hvordan vurderer foresatte det spesialpedagogiske tilbudet i barnehagene i Trondheim kommune? Problemstillingen omhandler foresatte til barn i barnehage med enkeltvedtak etter Opplæringsloven § 5-7, som er det sentrale hjemmelsgrunnlaget for spesialpedagogiske hjelp for barn med særskilte behov for opplæringspliktig alder. Barnehagene har et særlig ansvar i å oppdage barn med særskilte behov og forebygge at vansker hos barn oppstår og eskalerer (Kunnskapsdepartementet, 2011). Problemstillingen har et vidt nedslagsfelt og omhandler flere temaområder innenfor det spesialpedagogiske tilbudet som gis i barnehagene. Det spesialpedagogiske tilbudet er av stor betydning for det enkelte barnet og dets familie, og kan i mange tilfeller være helt avgjørende for barnets utvikling og læring. Derfor kom det som en stor overraskelse når det under forarbeidet med denne oppgaven, kom fram at Trondheim kommune ikke tidligere har kartlagt foresatte vurdering av det spesialpedagogiske tilbudet i kommunen. For å kunne svare på problemstillingen har en sentral del av analysearbeidet tatt utgangspunkt i en spørreundersøkelse gjennomført blant foresatte med barn med enkeltvedtak etter Opplæringsloven § 5-7. Trondheim kommune ved Rådmannens stab og Oppvekstkontoret bisto med informasjon og utsending av invitasjon til spørreundersøkelsen. Datagrunnlaget bestar av 31 respondenter. Resultatene av spørreundersøkelsen viser at foresatte er fornøyde med samarbeidet med barnehagene, kompetansen i barnehagene og effekten av det spesialpedagogiske tilbudet deres barn mottar. Videre rapporterer de å være fornøyd med måten de blir inkludert i, og får medvirke til, prosessene rundt enkeltvedtak. Til tross for at foresatte mener at kvaliteten på den sakkyndige vurderingen og enkeltvedtaket er god, rapporterer de å være mindre fornøyd med informasjonen de mottar om barnets rettigheter. I tillegg pekes det på at saksbehandlingstiden på den sakkyndige vurderingen synes å oppleves som for lang av de foresatte. Samlet peker oppgaven på rettsikkerheten til barnet og foresatte er mulig svekket.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.titleForesattes vurdering av det spesialpedagogiske tilbudet i barnehagene i Trondheim kommunenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber76nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel