Det kan være vanskelig å forstå, når en ikke skjønner noe. «Hvordan opplever innvandrerforeldre samarbeidet med personalet i norske barnehager?»: En kvalitativ studie om innvandrerforeldres opplevelse av foreldresamarbeidet i norske barnehager.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/269969Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norske barnehager vokser i forhold til ulike kulturer, språk og religioner. Det vil også si at i tillegg til mange ulike kulturer i barnegruppene, er det også mange ulike kulturer blant foreldrene. Dette medfører flere utfordringer for personalet, og kompetansekravene for de ansatte i barnehagene øker. Klarer personalet i norske barnehager å utføre et godt foreldre-samarbeid med innvandrerforeldre, og er innvandrerforeldrene fornøyde og tilfreds med hvordan norske barnehager fungerer?
Jeg intervjuet fire forskjellige familier, med ulike kulturelle bakgrunner. Jeg har brukt kvalitativ metode, med en fenomenologisk tilnærming. Erfaringene og opplevelsene til familiene fremtrer ved et halvplanlagt, formelt intervju.
Temaet innvandrerforeldre i norske barnehager, og deres opplevelse av samarbeidet med personalet har jeg belyst med teoretisk empiri innenfor kategoriene foreldresamarbeid, lover og føringer i norske barnehager, innvandrerforeldre og kommunikasjon. Mening, innflytelse og støtte er tre begreper som jeg kom frem til gjennom teorien, og begrepene bruker jeg videre i intervjuguiden og i presentasjon og drøftingen av datamaterialet.
I analyseprosessen kom jeg frem til en fjerde kategori, kommunikasjon, som også er med i presentasjonen. Analysen viser at innvandrerfamiliene er fornøyde med barnehagene barna tilbringer hverdagene sine i. Det kommer og frem at barnehagene er ganske ulike, og forutsetningene til familiene spiller en rolle i hvordan de ulike familiene opplever hverdagen i barnehagene.