Tilrettelegging av undervisning - læreres erfaringer omkring tilrettelegging av undervisning for elever med asperger-syndrom
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/269963Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Målet med undersøkelsen har vært å undersøke hvordan lærere opplever det å ha elever som har Asperger-syndrom i skolen. Noen av vanskene som elever med AS har er sosialt samspill og kommunikasjon, noe som kan påvirke dem negativt både sosialt og i forhold til læring i skolen. For å belyse dette har jeg valgt å benytte forskningsspørsmålet ”Hva vektlegger tre lærere i tilretteleggingen av opplæringen for elever med Asperger-syndrom?”.
Metoden som er valgt for å gjennomføre studien er halvstrukturerte intervju med tre lærere på en skole som alle hadde elever med Asperger-syndrom, og har dermed hatt en kvalitativ tilnærming til forskningsspørsmålet. Med utgangspunkt i deltakernes uttalelser under intervjuene ble det utarbeidet tre kategorier: samarbeid, tilrettelegging av undervisning og sosial kompetanse.
Sentrale tendenser ser ifølge denne undersøkelsen ut til å være at lærerne legger vekt på bruk av planer som verktøy i forbindelse med opplæring av elevene med AS, som gir nødvendig oversikt, struktur og forutsigbarhet for elevene. Videre legger de vekt på å tilpasse oppgaver og undervisningsstoff til den enkelte elevs forutsetninger og benytter elevenes særinteresser som motivasjon til læring. Da sosiale relasjoner er en betydelig del av livet i skolen uttrykker informantene at de jobber en del med strategier for å hjelpe elevene i slike situasjoner, som å forsøke å veilede eller forklare for dem hvordan de kan takle vanlige sosiale situasjoner.
Til slutt nevnes undersøkelsens implikasjoner for videre forskning. Her understrekes det i hovedsak at det kunne vært interessant å sett på hva mennesker med Aspergersyndrom opplever som viktige faktorer for å bedre opplæringstilbudet for elever med AS.