Den digitale barnehagehverdag: Ansattes kunnskap, holdninger og følelser rundt bruk av digitale verktøy sammen med barn
Abstract
Formålet med dette prosjektet var å ta for seg et tema som har blitt mer og mer aktuelt å snakke om i dagens samfunn. Barn og digitale verktøy, da spesielt med fokus på barnehagen, som er den første arenaen, utenfor hjemme, hvor barn vil møte digitale verktøy. Her har jeg valgt å se nærmere på de ansatte, som vil være med å påvirke hvilket forhold barna også kan få til digitale verktøy.
I dagens rammeplan står det at man ønsker at barn skal møte digitale verktøy, der de vil være en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap. Der barn skal få utvikle grunnleggende digitale ferdigheter som vil være nødvendig å ha senere. Både med tanke på skole, videre utdanning, men også arbeidslivet, samt digitale verktøy man bruker hjemme i sitt eget hjem.
Alt dette starter i barnehagen, og jeg vil derfor i denne oppgaven ta for meg hvordan ansattes følelser, holdninger og kunnskap påvirker hvordan barnehagens hverdag er i dag, og hvordan de bruker digitale verktøy sammen med barna. Samtidig vil jeg se på hvilke tanker tidligere forskning, men også tanker som informantene i min undersøkelse har om en fremtidig digital barnehage.