Lærers vurdering av relasjonen mellom lærer og elev: Er det forskjell i lærers vurdering av relasjonen til elever med og uten alvorlige atferdsvansker?
Abstract
I denne masteroppgaven har det vært undersøkt om det er forskjell i lærerens vurdering av relasjonen (vurdert gjennom nærhet og konflikt) til elever med og uten atferdsvansker.
Som verktøy for datainnsamlingen ble det benyttet et standardisert spørreskjema ved navn Student-Teacher-Relationship-Scale- Short- Form. I dette skjema vurderte lærer grad av nærhet og konflikt i relasjonen til elevene. Data ble samlet inn fra et nasjonalt og et klinisk utvalg barn i 1.- 3. klasse. Det nasjonale utvalget bestod av 365 elever og det kliniske utvalget bestod av 84 elever. Det kliniske utvalget inneholdt barn med diagnosen alvorlig atferdsforstyrrelse og/eller trasslidelse.
Resultatene fra analysene viser at det er en signifikant forskjell på lærerens vurdering av relasjonen (vurdert gjennom nærhet og konflikt) til elever med og uten atferdsvansker. Lærer vurderer relasjonen til elever med atferdsvansker som mer konfliktfylt, enn elever uten atferdsvansker. Resultatene viser likevel at lærerne også vurderer relasjonen til elever med atferdsvansker med en grad av nærhet. Dette innebærer at lærere til elever med atferdsvansker klarer å stå i konfliktfylte relasjoner, men opprettholde en grad av nærhet.