"Vi sitter jo med kompetanse på hver vår bit, den må vi jo bruke sammen så kan vi komme frem til målet!"
Abstract
I denne studien har jeg fått innsikt i hvordan tre lærere opplever å veiledes av PP-tjenesten i forbindelse med et prosjekt om læringsmiljø. Prosjektet hadde bakgrunn i en henvisning til PP-tjenesten med ønske om bistand på et trinn med dårlig læringsmiljø. Dette beskrives nærmere i innledningen. Teoretisk utgangspunkt for oppgaven har vært læringsmiljø, lærerens rolle for å skape et godt læringsmiljø og veiledningsteori. Det blir også presentert tidligere forskning på hvordan PP-tjenesten oppleves av brukerne. Problemstillingen i oppgaven lyder som følger: ”Hvordan oppleves det som lærer å veiledes av PP-tjenesten i forbindelse med et prosjekt om læringsmiljø?”. For å få svar på problemstillingen har jeg benyttet kvalitativ forskningsmetode med en fenomenologisk tilnærming. Datainnsamlingen ble derfor intervju av de tre lærerne på det aktuelle trinnet. I analysedelen ble det laget kategorier ut ifra de opplysninger som kom frem i intervjuene. Det ble i alt fem kategorier: opplevelsen av samarbeidet med PP-tjenesten, veiledning fra PP-tjenesten, ”Prosjektet læringsmiljøs” innhold, ledelsens deltakelse, og til slutt erfaringer og påvirkning av praksis. Disse kategoriene ga grunnlag for å forstå lærerne og gi et svar på problemstillingen. Studien viser at lærerne er svært fornøyde med prosjektets innhold og PP-tjenestens rolle og veiledning. De opplever at de har fått god og relevant veiledning fra PP-tjenesten. Lærerne gir uttrykk for at de trives bedre i rollen som lærer og mestrer hverdagen bedre at de deltok på prosjektet. En av lærerne beskriver hva prosjektet har ført til i hverdagen: ”Det vil sikkert bety at jeg utsetter det Finn-søket på nye jobber en liten stund. (…) Så viktig har det egentlig vært.”