Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorValås, Haraldnb_NO
dc.contributor.advisorFosse, Pernb_NO
dc.contributor.authorKnappskog, Mette Odlandnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:39:19Z
dc.date.available2014-12-19T14:39:19Z
dc.date.created2013-02-25nb_NO
dc.date.issued2012nb_NO
dc.identifier607639nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269757
dc.description.abstractProblemstilling: Problemstillingene i oppgaven er knyttet opp til personer med øyesykdommen aldersrelatert macula degenerasjon (AMD). Målet var å finne ut hvilke nytteverdi optiske og elektronoptiske hjelpemidler har, med fokus på lesing, og hvilke erfaringer den enkelte har med sine hjelpemidler. Metode og materiale: Det er benyttet en empirisk, kvantitativ metode for å få svar på problemstillingene. Designet baserer seg på survey ved hjelp av spørreskjema for selvutfylling. 60 personer (35 kvinner og 25 menn) med aldersspredning fra 62 - 93 år deltok i undersøkelsen. Resultater og konklusjon: 55 %, 93 %, 78 % av forsøkspersonene hadde fått utlevert henholdsvis forsterket lesebrille, lupe og/eller lese-TV. Blant personene som hadde fått utlevert lesebrille, ble disse oftest benyttet av de som var i aldersgruppe 1 (alder < 70 år) og de som var i visuskategori 1 (0.1 – 0.33). Ingen store forskjeller ble observert mellom de ulike alders- og visus-gruppene i bruk av luper eller lese-TV. En større andel (47 %) av de som hadde fått opplæring i bruk av lesebrille bruker hjelpemiddelet sammenlignet med de som ikke hadde fått opplæring (27 %). For de som benytter sin lupe ble en lignende tendens observert. I kontrast til dette så det ikke ut som om at opplæring hadde noen særlig betydning for bruk av lese-TV. Lese-TV var det foretrukne hjelpemiddelet blant de som hadde fått utlevert både lesebriller og lese-TV, og her var det en tydelig trend på at de som velger vekk sin lesebrille ikke har fått opplæring i bruk av denne. I tillegg viste det seg at en større del av dem som har lesebriller enn de som har lese-TV, mener de får dekket sitt lesebehov. Funnene i denne studien indikerer at vi i vårt videre arbeid med personer med AMD bør legge mer vekt på opplæring og oppfølging i bruk av optiske hjelpemidler.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleAldersrelatert macula degenerasjon og nytteverdi av optiske /elektronoptiske hjelpemidlernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber59nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel