dc.contributor.advisor | Valås, Harald | nb_NO |
dc.contributor.advisor | Fosse, Per | nb_NO |
dc.contributor.author | Knappskog, Mette Odland | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:39:19Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:39:19Z | |
dc.date.created | 2013-02-25 | nb_NO |
dc.date.issued | 2012 | nb_NO |
dc.identifier | 607639 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/269757 | |
dc.description.abstract | Problemstilling: Problemstillingene i oppgaven er knyttet opp til personer med øyesykdommen aldersrelatert macula degenerasjon (AMD). Målet var å finne ut hvilke nytteverdi optiske og elektronoptiske hjelpemidler har, med fokus på lesing, og hvilke erfaringer den enkelte har med sine hjelpemidler.
Metode og materiale: Det er benyttet en empirisk, kvantitativ metode for å få svar på problemstillingene. Designet baserer seg på survey ved hjelp av spørreskjema for selvutfylling. 60 personer (35 kvinner og 25 menn) med aldersspredning fra 62 - 93 år deltok i undersøkelsen.
Resultater og konklusjon: 55 %, 93 %, 78 % av forsøkspersonene hadde fått utlevert henholdsvis forsterket lesebrille, lupe og/eller lese-TV. Blant personene som hadde fått utlevert lesebrille, ble disse oftest benyttet av de som var i aldersgruppe 1 (alder < 70 år) og de som var i visuskategori 1 (0.1 – 0.33). Ingen store forskjeller ble observert mellom de ulike alders- og visus-gruppene i bruk av luper eller lese-TV.
En større andel (47 %) av de som hadde fått opplæring i bruk av lesebrille bruker hjelpemiddelet sammenlignet med de som ikke hadde fått opplæring (27 %). For de som benytter sin lupe ble en lignende tendens observert. I kontrast til dette så det ikke ut som om at opplæring hadde noen særlig betydning for bruk av lese-TV. Lese-TV var det foretrukne hjelpemiddelet blant de som hadde fått utlevert både lesebriller og lese-TV, og her var det en tydelig trend på at de som velger vekk sin lesebrille ikke har fått opplæring i bruk av denne. I tillegg viste det seg at en større del av dem som har lesebriller enn de som har lese-TV, mener de får dekket sitt lesebehov.
Funnene i denne studien indikerer at vi i vårt videre arbeid med personer med AMD bør legge mer vekt på opplæring og oppfølging i bruk av optiske hjelpemidler. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt | nb_NO |
dc.subject | Social and Behavioural Science, Law | en_GB |
dc.title | Aldersrelatert macula degenerasjon og nytteverdi av optiske /elektronoptiske hjelpemidler | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 59 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt | nb_NO |