Tradisjonelle klasserom eller åpne undervisningsareal: Hva mener lærerne?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/269597Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven vil først og fremst belyse hvordan dagens lærere i åpne skoler og i tradisjonelle klasseromsskoler er tilfredse med sin arbeidsplass, da med tanke på deres undervisningsareal. I oppgaven vil vi ut fra dette se nærmere på hvor tilfredse lærerne er når det gjelder å kunne anvende ulike undervisningsmetoder, å kunne bygge gode relasjoner til elevene, antall elever pr. areal, samt å kunne forhindre støy og uro. Ut fra dette er oppgaven forankret i ulik forskningslitteratur, samt at den vil gi et mediabilde og vise til ulike synspunkter omkring denne tematikken. For å få svar på lærernes grad av tilfredshet, er det blitt gjennomført en kvantitativ undersøkelse ved bruk av spørreskjema. Undersøkelsen er blitt besvart av 103 lærere fordelt på tre åpne skoler og fem tradisjonelle klasseromsskoler i Trondheim kommune. Populasjonen i kommunen var på 356 lærere fordelt på tolv skoler. Resultatene jeg har fått, er blitt drøftet og sammenliknet med annen liknende forskning innenfor dette temaet.