Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkaalvik, Sidselnb_NO
dc.contributor.authorKvistnes, Caroline Veslemøy Kvalviknb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:38:56Z
dc.date.available2014-12-19T14:38:56Z
dc.date.created2012-07-03nb_NO
dc.date.issued2012nb_NO
dc.identifier539086nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269581
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å belyse læreres arbeid i forhold til elever med lese- og skrivevansker. Problemstillingene er: Hvordan arbeider et mindre utvalg lærere i barneskolen for å avdekke lese- og skrivevansker hos elevene?Hvilke tiltak iverksetter de hvis de finner ut at elevene har slike vansker? For elever med lese- og skrivevansker er det viktig med tidlig avdekking og tilpasset undervisning. Læreres kunnskap om temaet vil derfor ha stor betydning for elevenes muligheter for å forbedre lese- og skriveferdighetene. Jeg har tatt utgangspunkt i teori om lese- og skriveutvikling, lese- og skrivevansker, og læreres mestringsforventninger. Undersøkelsen er basert på kvalitativ forskningsmetode, hvor jeg forsøker å tolke informantenes beskrivelser samlet inn via semistrukturert intervjupraksis og ved bruk av teoridrevet analyse. Utvalget består av åtte informanter som arbeider ved seks forskjellige skoler. Da jeg analyserte datamaterialet, fant jeg tre hovedkategorier: ”Hvordan får informantene mistanker til at elevene har lese- og skrivevansker?””Hvilke tiltak iverksetter de for å bekrefte eller avkrefte mistankene sine?””Hvilke tiltak iverksetter de hvis de finner at elevene har lese- og skrivevansker?” Innunder disse er det flere mindre kategorier, og jeg har i analysen valgt ut sitater og vektlagt å få frem informantenes stemmer i sammenheng med de funn jeg gjorde. Av datamaterialet fremkom det at informantenes mistanker om lese- og skrivevansker baseres på elevenes lese og skriveferdigheter, atferd, og muntlige kommunikasjonsferdigheter. Informantene forsøker å bekrefte eller avkrefte mistankene sine ved å konferere med kolleger, foreldre, elevene, eller fagpersoner innenfor BFT eler PPT. De observerer og kartlegger elevenes lese- og skriveferdigheter, atferd, og syn og hørsel. Informantene iverksetter varierte tiltak relatert til forbedring av lese- og skriveferdighetene, samt i sammenheng med organiseringen av undervisningen. Det varierer også hvorvidt informantene samarbeider når de forsøker å avdekke lese- og skrivevanskene, og ved iverksettingen av tiltak hvis de finner ut at elevene har lese- og skrivevansker.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleLæreres arbeid i forhold til elever med lese- og skrivevanskernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel