Språkutvikling og språkstimulering i barnehagen: Hvordan jobber førskolelærere med språkutvikling og språkstimulering i barnehagen?
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan førskolelærere jobber med språkutvikling og språkstimulering i barnehagen. For å få svar på problemstillingen, har 69 førskolelærere som jobber i barnehagen besvart et spørreskjema om dette temaet. Resultatene fra undersøkelsen viser at førskolelærerne jobber med språkutvikling og språkstimulering på mange områder. Som for eksempel i rutinesituasjoner, i samlingsstund, under høytlesing og under tilrettelagte aktiviteter På enkelte områder som for eksempel under frilek, utforsking av skriftspråket og på tur viser resultatene at det kan det bli bedre. Resultatene viser i midlertidig at førskolelærerne føler behov for mer kunnskap om temaet språkstimulering og språkutvikling, selv om de hadde dette som tema under førskolelærerutdannelsen sin.
Temaheftet språkmiljø og språkstimulering i barnehagen, er knyttet til rammeplanen. På spørsmål om førskolelærerne kjente til dette heftet og om de brukte det aktivt i det daglige arbeidet, svarte over halvparten at de kjente til heftet, mens en liten prosentandel svarte at de brukte det aktivt i det daglige arbeidet. Tallene på de som sier at de kjenner til heftet og de som bruker det aktivt anses som svært lave i forhold til at dette heftet er knyttet til rammeplanen, og rammeplanen er noe alle førskolelærere i barnehagen bør kjenne til.
Når det gjelder begrepet språklig bevissthet som er en sentral side ved språkutviklingen, sier majoriteten av førskolelærerne at de kjenner til begrepet, og jobber med det på avdelingen.
Resultatene viser også at det finnes faktorer som begrenser mulighetene til å jobbe med språkstimulering i barnehagen. Dette er eksempelvis for få ansatte på avdelingen og for lav andel førskolelærere.