Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVoldseth, Runenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:38:19Z
dc.date.available2014-12-19T14:38:19Z
dc.date.created2011-03-15nb_NO
dc.date.issued2010nb_NO
dc.identifier403995nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269315
dc.description.abstractDenne kvalitative studien har sett på erfarne læreres læring i prosjektet Læringsmiljø og klasseledelse. Prosjektet har hatt fokus på lærerens kompetanseutvikling som grunnlag for et bedre læringsmiljø for elevene. Det har vært en særlig vekt på relasjonskompetanse og klasseledelse. Det er opplevelsen til informantene som er retningsgivende i min forskning, og forskningsspørsmålet har derfor vært følgende: Hva opplever lærere at de har lært om egen læring i prosjektet "Læringsmiljø og klasseledelse"? Tre lærere ved en ungdomsskole i Nord- Trøndelag sa seg villige til å bidra som informanter til studien. Det ble gjort digitale opptak av intervjuer med de tre informantene i etterkant av prosjektdeltakelsen, og opptakene ble senere transkribert. Analysen av dette materialet foregikk ved hjelp av fenomenologisk forskningsmetode. Denne resulterte i tekstuelle og strukturelle beskrivelser av informantenes erfaringer og opplevelser. Resultatene av analyseprosessen viste tre kategorier som belyser de felles opplevelsene informantene har gitt uttrykk for. Informantene knytter sin læring i prosjektet til 1) Bevisstgjøring og kunnskapsutvikling, 2) Opplevelse av praktisk nytte, og 3) Å jobbe sammen med andre. Funnene i studien blir blant annet drøftet på bakgrunn av et sosiokulturelt læringssyn, representert av Vygotsky og Wenger, og Søndenås tanker om kraftfull refleksjon. Masteroppgaven har hatt til hensikt å løfte frem de tre informantenes perspektiver og opplevelse av læring. Det har derfor ikke vært et mål at forskningsresultatene skal representere andre mennesker eller andre sammenhenger.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.title"Det fungerer som det sto i teorien, det ja": En fenomenologisk studie av tre læreres opplevelse av egen læring i et utviklingsprosjektnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel