Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSteinnes, Jennynb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:37:52Z
dc.date.available2014-12-19T14:37:52Z
dc.date.created2008-01-09nb_NO
dc.date.issued2006nb_NO
dc.identifier123186nb_NO
dc.identifier.isbn82-471-7966-0nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269144
dc.description.abstractDen grunnleggende problemstillingen i avhandlingen dreier rundt forståelser av språk og begreper der et institusjonaliseringsprinsipp blir forsøkt identifisert og problematisert ut fra Jacques Derridas språkkritiske perspektiver. Begreper som er spesielt behandlet og som er satt i forhold til institusjonaliseringsprinsippet er: sannhetsbegrepet, rettferdighet, demokrati, utvikling/transformasjon, territorium/sted/différance og opprinnelse/forutsetning. I avhandlingen blir det konkludert med at en slik problematisering ikke leder fram til at institusjonaliseringsprinsippet blir presentert som et unngåelig prinsipp, som negativt eller mindre ønskelig. Det blir i stedet påpekt at kulturell virksomhet per definisjon vil måtte foregå som, og forholde seg til, dette prinsippet, men at det er et prinsipp som bør få ny oppmerksomhet i lys av en poststrukturalistisk språkkritikk. Rommet mellom strukturene, av Derrida gitt navnet différance ut fra prinsippet om det ureduserbart ulike, som “the threshold”, eller som en paradoksal Annen Port, både innenfor og mellom det institusjonaliserte, vil måtte få oppmerksomhet. Avhandlingen forsøker å vise at dette er spesielt relevante og aktuelle problemstillinger for pedagogikk som fagfelt, både som praksis og som akademisk disiplinfag.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherFakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelsenb_NO
dc.relation.ispartofseriesDoktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:105nb_NO
dc.titleDen andre skoleporten: Om institusjonalisering av den pedagogiske handling, et møte med Jacques Derridas språkkritiske perspektivernb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.description.degreedr.polit.nb_NO
dc.description.degreedr.polit.en_GB


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel