Show simple item record

dc.contributor.advisorStrømme, John Alexander
dc.contributor.authorHagen, Kristoffer
dc.date.accessioned2020-11-10T13:48:11Z
dc.date.available2020-11-10T13:48:11Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2687187
dc.description.abstractUndersøkelser utført i 2008 og 2011 konkluderer med at læreres oppfattelse av hovedområdet Forskerspiren bare delvis er i samsvar med intensjonene. Formålet med denne studien er å gi en beskrivelse av hvordan dagens naturfaglærere på ungdomstrinnet oppfatter og implementerer hovedområdet Forskerspiren i sin undervisning. Lærernes forståelse av Forskerspiren, arbeidsmåtene som blir benyttet for å nå kompetansemålene i hovedområdet og hvilke faktorer som bidrar til- eller hindrer implementeringen av Forskerspiren er undersøkt. Denne studien bygger på de nevnte undersøkelsene fra 2008 og 2011, men kan ikke sammenlignes direkte på grunn av endrede forutsetninger. Det ble anvendt et kvalitativ design, og undersøkelsen bestod av semistrukturerte intervjuer basert på en intervjuguide. Datagrunnlaget består av 6 ungdomsskolelærere med ulikt erfaringsgrunnlag. Utvalgsstrategien som ble benyttet er et tilgjengelighetsutvalg basert på kriterier satt på forhånd. Intervjuene ble i sin helhet tatt opp på lydopptaker, transkribert og analysert ved hjelp av datastyrt koding. Studien viser at lærerens forståelse av hovedområdet Forskerspiren er i samsvar med intensjonene til hovedområdet. Lærerne legger i stor grad vekt på aktivitet og praktisk arbeid, men viser i tillegg til refleksjon, vurdering og diskusjon som viktige elementer av Forskerspiren. Lærerne beskriver undervisningsopplegg som ivaretar Forskerspiren på en god måte, men viser til utfordringer knyttet til arbeid med disse. Lærerne har forskjellige oppfatninger av hvilke faktorer som påvirker arbeidet med implementeringen av Forskerspiren, men er enige om at tid, både i klasserommet og til eget utviklende arbeid, er en faktor som begrenser muligheten til å vektlegge arbeidet med kompetansemålene i Forskerspiren. Videre mener de erfaring med naturfagundervisning, formålet med naturfaget, kompetansemålene og samarbeid med kollegaer er faktorer lærerne mener legger til rette for å arbeide med kompetansemålene i Forskerspiren.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.titleForskerspiren - Hvordan har ungdomsskolelæreres forståelse av hovedområdet utviklet seg?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil etter forfatterens ønske ikke bli tilgjengelig.en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record