Skolekultur og samarbeid - En etnografisk studie av samarbeidspraksis i ungdomsskolen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2687158Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3403]
Sammendrag
Arbeidet er en etnografisk studie av samarbeidspraksis og skolekultur ved en ungdomsskole i Norge. Formålet med arbeidet er å undersøke samarbeidspraksisen og skolekulturen, med hovedvekt på å beskrive og forstå samspillet mellom disse. Datamaterialet som er innsamlet består av intervjuer, observasjonsdata og relevante dokumenter, som er analysert ved koding og kategorisering inspirert av «grounded theory». Sentrale funn ved skolekulturen er en orientering og beskyttelse av individets handlingsrom, som kan henge sammen med en privat (i motsetning til profesjonell) forståelse av autonomi. Skolens samarbeidspraksis er tilsynelatende av begrenset kvalitet, og ser ut til å være knyttet til individualisme og en oppfattelse av begrenset tid. Trekkene ved samarbeidet og skolekulturen gir et overordnet inntrykk av at praksisen og endringsarbeidene som kollegiet deltar i opprettholder individualismen og vektlegger drift fremfor utviklingsarbeid.