Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerg, Kari
dc.contributor.authorHolberg, Anita
dc.date.accessioned2020-11-10T13:16:01Z
dc.date.available2020-11-10T13:16:01Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2687138
dc.description.abstractOppgaven har for det første fokus på hvordan elevene har opplevd lærerens krav og forventninger gjennom de tilbakemeldingene de har fått. Mitt andre fokus redegjør for hvordan elevene har opplevd læreres engasjement og hva som har motivert dem i skolearbeidet. Til sist i prosjektet har jeg hatt fokus på hvordan elevene har opplevd å bli møtt av læreren, og hva som er viktig for dem i denne relasjonen. Intervjuene viser at elevene har satt pris på at jeg har hatt troen på dem. Under tilbakemeldingene kan det være hensiktsmessig å ha blikkontakt med hverandre slik at eleven ser at læreren har gode hensikter. Lærerens forventningspress og ambisjoner har ikke bare ført til at de har arbeidet for egen gevinst, men de har også arbeidet for å imøtekomme lærerens forventninger. Det viser seg også at elevene kan oppleve lærerens press som frustrerende i øyeblikket, man kan allikevel bli motivert om relasjonen mellom elev og lærer er god. Det er derfor viktig at læreren viser omsorg samtidig som at hun har forventninger til eleven. Opplæringsomsorg er ikke «å sy puter» under armene på elevene, men å presse passe hardt gjennom klare forventninger med gode hensikter. Lærerens engasjement er viktig i motivasjonsarbeidet, og læreren må derfor være tett på for å holde læringstrykket oppe hos eleven. Ekte engasjement og iver hos læreren ser ut til å ha smitteeffekt på elevene som uttrykker at det har påvirket til økt engasjement i faget, motivasjon og energi. Lærerens ambisjoner kan bli felles ambisjoner hvis relasjonen mellom elev og lærer oppleves som god. Videre er det viktig at læreren støtter eleven i læringsarbeidet, samtidig som hun presser elevene passe hardt inn i det ukjente lærerike området som Vygotsky (1979) kaller den proksimale sonen. For at dette skal kjennes motiverende på eleven er det viktig at læreren er treffsikker og realitetsorientert. Dette innebærer at læreren må gjøre seg godt kjent med elevens faglige nivå. Lærerens engasjement har også betydning for det relasjonelle mellom eleven og læreren, for det er gjennom engasjementet for eleven at læreren viser at hun har omsorg for eleven.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.titleKlasseledelse - En fenomenologisk studie om hvordan elever opplever opplæringsomsorg gjennom lærerens tilbakemeldinger, engasjement og møte med eleveneen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil etter forfatterens ønske ikke bli tilgjengelig.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel