Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUtvær, Britt Karin Støen
dc.contributor.advisorØstern, Tone Pernille
dc.contributor.authorStura, Silje Myrmel
dc.date.accessioned2020-11-10T07:46:32Z
dc.date.available2020-11-10T07:46:32Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2687019
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om hvordan fordelingen av kunstfaglige aktiviteter i skolen og i fritiden er, hvor viktige kunstfaglige aktiviteter oppleves å være, og om det finnes sammenhenger mellom kunstfaglig læring og selvverd. Det er samlet inn kvantitativt datamateriale fra tiendeklasseelever i Nord- og Sør-Trøndelag for å kunne svare på dette, og det er utført statistiske analyser på datamaterialet i SPSS. Oppgaven har teoretisk tilknytning til både det kunstfaglige forskningsfeltet og det pedagogiske og psykologiske forskningsfeltet. Den har et kunstfagdidaktisk grunnlag og målet er å bidra med kunnskap til det kunstfaglige forskningsfeltet, samt å sette fokus på sammenhenger mellom kunstfaglig læring og selvverd. For å forklare fordeling av kunstfaglige aktiviteter, hvor viktige kunstfaglige aktiviteter oppleves og hvilke sammenhenger det finnes mellom kunstfaglig læring og selvverd, ble det gjennomført spørreundersøkelse. Funnene viser at der finnes noen svake sammenhenger mellom kunstfaglig læring og selvverd, henholdsvis i fagene musikk og kunst og håndverk. Det er også identifisert negativ sammenheng mellom drama og teater i fritidsklubb og selvverd. Funnene viser også kjønnsforskjeller både i forhold til deltakelse i kunstfaglige aktiviteter, hvor flink elevene opplever at de er og hvor høyt selvverd de har. Mens jentene i hovedsak deltar i flere kunstfaglige aktiviteter både i skolen og fritiden, og opplever at de er flinkere enn guttene, har guttene allikevel høyere selvverd enn jentene. I drøftingen av resultatene ble det tatt utgangspunkt i kunstfaglige læringsteorier og pedagogiske og psykologiske selvverdsteorier. Det ble også tatt utgangspunkt i tidligere forskning om kunstfaglig lærings påvirkning, og tidligere forskning på kjønnsforskjeller i selvverd. Konklusjonen er at det kan virke som om kunstfaglig lærings manglende påvirkning på selvverdet henger sammen med hvor lite viktig kunstfaglige aktiviteter oppfattes å være. Dette påvirker både deltakelsen i kunstfaglige aktiviteter, tid og ressurser knyttet til kunstfaglige aktiviteter og undervisningen i kunstfaglige aktiviteter.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.titleKunstfaglig læring og selvverden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel