Strategier som mestring i det sosiale spillet : Sosial identitet og tilhørighet i den multikulturelle skolen
Abstract
I denne studien vil elevenes stemmer som aktører vektlegges. Målet er å utforske deres opplevelser av skolen som sosialiseringsarena. Tilnærmingen er symbolsk interaksjonisme og har betydning for studiens problemstilling: Hvilke strategier anvendes av elever i spillet om sosial identitet og tilhørighet i en multikulturell skole. Fokuset er hvordan elevene forhandler frem sosial identitet og tilhørighet i samspill med de offisielle og uoffisielle skolenormer. Ett overaskende funn i studien, er at elevene bruker de samme strategier i dannelsen av sosial identitet og tilhørighet, uavhengig av etnisk bakgrunn. Normkonflikter i skolen som følge av ulik etnisk opprinnelse kom ikke til uttrykk slik jeg forventet. Det andre funnet, er at elevene viser både offisielle og uoffisielle strategier knyttet til sin forståelse av å være en norsk og ikke norsk elev. Etnisitet både synliggjøres og usynliggjøres. Det tredje funnet, er hvordan elevene selv mestrer sine strategier i krysspresset mellom lærernes og elevkulturens normer. Selv om elevene er kjent med lærernes normer, følger de ikke alltid disse. Elevkulturen har også egne normer som elevene må forhandle i forhold til. Funnene viser hvordan skolens offisielle skript og normpraksis legger føringer for elevenes strategivalg, og deres opplevelse av sosial identitet og tilhørighet. Samtidig viser studien at elevene er grupper av aktive og skapende aktører. Som aktører lager de seg egne strategier i interaksjonen og i forhandlingen med hverandre og det offisielle skript.