Skolemotivasjon og utdanningsmuligheter i Åmot kommune: En deskriptiv undersøkelse av de begrensninger og muligheter unge Åmotinger møter i forbindelse med sine utdanningsvalg
Abstract
Oppgaven er skrevet i samarbeid med Åmot kommune i Østerdalen, og var i utgangspunktet ment som en studie om frafall av elever fra videregående skole. Underveis i prosjektet viste det seg at frafallet i Åmot ikke er noe større enn blant elever fra andre skoler i Hedmark. Oppgaven beskriver derfor hva som påvirker studiemotivasjon og utdanningsvalg i Åmot. Sosial bakgrunn er sentralt i forklaringen, samtidig som det er stor forskjell mellom gutter og jenter i bygda. Guttene ser muligheter i kulturen i hjembygda, mens jentene opplever bygdekulturen i Åmot begrensende. Guttenes og jentenes opplevelse av bygda henger da sammen med både jevnalderkulturen i bygda og jaktkulturen i området, hvor det er sporet opp et opprør mot den legitime kulturen som defineres av den nye middelklassen bestående av akademikere. Denne motkulturen kan føre til at det i Åmot blir et skille mellom ungdommen som er motivert for høyere utdanning og ungdommen som ikke er det. Det ser ut som høyere utdanning kan være en enveisbillett ut av hjembygda. Noe av grunnen til dette kan være arbeidsmarkedet, men trolig spiller ungdomskulturen og tilbudene kommunen har tilrettelagt til for ungdom også inn. Det ser ut til at utdanning må forstås som et rasjonelt valg, som kan være avgjørende for unge Åmotingers fremtid i eller utenfor hjembygda.