På vev for et bedre vegvesen: En kvalitativ studie av intranettet Vegvevens rolle i Statens vegvesen
Abstract
Denne oppgaven handler om intern kommunikasjon via intranettet Vegveven i Statens vegvesen. Jeg har gjennom kvalitative, semistrukturerte intervju fått innsikt i hvordan 15 ansatte i etaten opplever den interne kommunikasjonen, samspillet mellom intern og ekstern kommunikasjon og ledelsens tilstedeværelse på intranettet. Funnene er analysert og delt inn i fire analysekapitler som alle ses i forhold til teori samt etatens strategi for intern kommunikasjon. Det første analysetemaet er hvordan intranettet brukes i det daglige. Det andre analysekapitlet handler om Vegvevens funksjon i Statens vegvesen, teknologiens innvirkning på dette og hvordan det er et gjensidig påvirkningsforhold mellom organisasjonskulturen og teknologien. Analysekapittel tre dreier seg om Statens vegvesen i interne og eksterne medier, og hvordan eksterne medier påvirker den interne kommunikasjonen. Det fjerde og siste analysekapitlet handler i hovedsak om hvordan de ansatte opplever ledelsens tilstedeværelse på intranettet. Funnene fra alle analysekapitlene oppsummeres i en tabell i slutten av oppgaven. Der gis det også forslag og anbefalinger om ting som kan gjøres annerledes. Det er en nær sammenheng mellom intern kommunikasjon, ledelse og organisasjonsutvikling, noe som kommer frem både i teorien som ligger til grunn for denne oppgaven, samt funnene i analysen.