Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFodstad, Lars August
dc.contributor.authorMyhre Thomassen, Maja
dc.date.accessioned2020-09-08T12:13:23Z
dc.date.available2020-09-08T12:13:23Z
dc.date.created2020-05-19T12:35:10Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationNordic Journal of Literacy Research. 2020, 6 (1), 86-106.en_US
dc.identifier.issn2464-1596
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2676892
dc.description.abstractArtikkelen undersøker i hvilken grad og på hvilke måter visse undervisningsaktiviteter legger til rette for utvikling av elevers utvikling av litterær kompetanse i norskfaget på videregående skole. Utgangspunktet er Sheridan Blaus modell for litterær kompetanse, som inkluderer de tre bestanddelene tekstuell literacy, intertekstuell literacy og performativ literacy. Som et premiss for modellen ligger synet på skjønnlitteratur som autentiske problem hvor elevleserne må lære seg vedvarende konsentrert oppmerksomhet, toleranse for usikkerhet, samt å takle uenighet i tolkningsfellesskap. Gjennom observasjon og intervjuer analyseres og drøftes elevenes respons på og opplevelse av litteratur- undervisningen, med vekt på elementer som nærlesning, notatskriving, ulike samtaleformer og metakognitiv refleksjon. Slik tilbyr studien en praksisnær utforskning av litteraturundervisning i norskfaget.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleI litteraturlaboratoriet. Didaktisk praksis for litterær kompetanseen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber86-106en_US
dc.source.volume6en_US
dc.source.journalNordic Journal of Literacy Researchen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/njlr.v6.2042
dc.identifier.cristin1811688
dc.description.localcodeCopyright (c) 2020 Lars August Fodstad, Maja Myhre Thomassen Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal