Show simple item record

dc.contributor.advisorBjarne Strøm
dc.contributor.advisorRobin Valenta
dc.contributor.authorMartin Digernes Fylling
dc.date.accessioned2020-08-16T16:05:01Z
dc.date.available2020-08-16T16:05:01Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672525
dc.description.abstractMin empiriske analyse finner et rått leseferdighetsgap på 63 poeng i Norge og 58 poeng i Sverige, mellom innvandrere og ikke-innvandrere. Etter å ha kontrollert for ulike effekter finner jeg at gapet er mer eller mindre likt i begge land med rundt 40 poeng. Jeg kontrollerer videre for hvor mye språket snakkes hjemme og med-elev effekter hvor forskjellene mellom Norge og Sverige blir tydeliggjort. Analysen viser at bøker i hjemmet er en betydelig forklaringsvariabel, mens mer historiske forklaringsvariabler som klassestørrelse og lærererfaring har liten effekt.
dc.description.abstractMy empirical analysis found a gap in reading ability at 63 points in Norway and 58 points in Sweden, inbetween immigrants and non-immigrants. After controlling for different variables I found that the gap is approximately equal in the two countries with about 40 points. Furthermore I control for how much the test language is spoken at home and how the "immigrant" effect is affected by attending a school with a lot of foreign born students.en
dc.publisherNTNU
dc.titleEn empirisk analyse av leseferdighetene blant norske og svenske innvandrere
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record