En komparativ analyse av leseprestasjoner mellom vestlige og tidligere kommunistiske land.
dc.contributor.advisor | Strøm, Bjarne. | |
dc.contributor.author | Guttormsen, Andreas Jahnsen. | |
dc.contributor.author | Flaatedal, Jørgen Flo. | |
dc.date.accessioned | 2020-08-16T16:04:57Z | |
dc.date.available | 2020-08-16T16:04:57Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2672517 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvorvidt det foreligger noen korrelasjon mellom elevprestasjoner i lesing og husholdningens inntekt, og hvorvidt dette differerer mellom tidligere kommunistiske land og vestlige land. Denne studien undersøker også hvordan diverse kontrollvariabler bidrar til å forklare forskjellene. Der analysen baserer seg på data innhentet fra PIRLS 2001. Til analysen av datamaterialet har vi benyttet oss hovedsakelig av OLS-regresjon. I tillegg til dette har vi anvendt ulike typer hypotesetester for å undersøke ulike aspekter ved problemstillingen. Resultatet av analysen er at det finnes signifikante forskjeller i hvordan leseprestasjoner i de vestlige og de tidligere kommunistiske landene blir påvirket av endringer i husholdningens inntektsnivå. Vi finner også signifikante forskjeller i de andre kontrollvariablene som bidrar til å styrke vår konklusjon. | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | En komparativ analyse av leseprestasjoner mellom vestlige og tidligere kommunistiske land. | |
dc.type | Bachelor thesis |
Tilhørende fil(er)
Filer | Størrelse | Format | Vis |
---|