Vernepleierens verktøy i norske skoler
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2672457Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykisk helse [1313]
Sammendrag
Sammendrag Hensikt: Hensikten med studiet er å gi vernepleieren kunnskap om hvordan man kan bistå skolene med forebygging av atferdsproblemer hos barn og unge. Metode: Metoden som blir brukt er litteraturstudie.Resultat: Resultatet førte til en artikkel (Fauske, 2014) med brukerperspektiv av hva som hjelper, to artikler Grimsæth, Foldnes & Irgan 2018; Hvidsten & Birkeland Wilhelmsen, 2018) på læreres handlingskompetanse og perspektiver og to artikler (Gjertsen, Hansen & Juberg 2018, Lillevik, & Øien, 2012 ) som ser på vernepleiens roller og handlingskompetanse. Valgte tema: relasjoner og kommunikasjon, ferdighetstrening og motivasjon, og samarbeid. Konklusjon: studiene viste at ferdighetstrening og legge til rette for mestring sammen med trygge rammer er områder vernepleieren kan bistå skolene med. De kan også bidra med samarbeid med de ulike partene som er burde involveres for å få et godt resultat av tiltakene. Vernepleieren kan være til stede og skape gode relasjoner til barna. Vernepleieren kan gi skolene strukturerte og kvalitetssikre tiltak. AbstractPurpose: The purpose of the study is to provide the social worker with knowledge about how to assist schools in preventing behavioral problems in children and adolescents. Method: The method used is a literature study. Result: The result led to an article (Fauske, 2014) with user perspective of what helps, two articles Grimsæth, Foldnes & Irgan 2018; Hvidsten & Birkeland Wilhelmsen, 2018) on teachers' competence and perspectives and two articles (Gjertsen, Hansen & Juberg 2018, Lillevik, & Øien, 2012) that look at the roles and the competence of the socal workers profession. Selected topics: relationships and communication, skills training and motivation, and collaboration. Conclusion: The studies showed that training and facilitating coping with safe settings are areas that the social worker can assist the schools with. They can also contribute to cooperation with the various parties that should be involved in order to achieve a good result of the measures. The social worker can be present and create good relationships with the children and can provide schools with structured and quality assured measures