Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLisbeth Kjelsrud Aas
dc.contributor.authorOliver Dackovikj
dc.date.accessioned2020-08-16T16:04:26Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56389038:58700976
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672425
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: De fleste pasienter med depresjon blir diagnostisert og behandlet i primæromsorgen. De har ulike utfordringer knyttet til mestring av hverdagen. Sykepleieren som jobber i primær psykisk helsetjeneste har ansvar for blant annet behandling og forebygging av depresjon, og undervisning og veiledning av pasienter. Hensikt: Hensikten med oppgaven er å belyse sykepleierens rolle i møte med depressive pasienter, og å se nærmere på hvordan kognitiv tilnærming kan brukes for å hjelpe en pasient til å mestre sin depresjon. Metode: Oppgaven er basert på litteraturstudie, hvor jeg har gått gjennom faglitteratur og forskningsartikler for å få kunnskapsbaserte svar på problemstillingen. Resultat: Målet med kognitiv terapi er at pasienter med depressiv lidelse skal være selvstendige og bruke sine egne ressurser for å mestre hverdagen. Sykepleieren jobber med psykoedukativt arbeid, der hun skal lære pasienten å bruke teknikker fra kognitiv terapi. I tillegg trenger pasienter veiledning og oppfølging av sykepleieren underveis. Relasjonen mellom sykepleieren og pasienten er meget viktig for at pasienten skal lykkes med sitt arbeid for å mestre depressive symptomer. Konklusjon: Målet med kognitiv terapi er at pasienter med depressiv lidelse skal være selvstendige og bruke sine egne ressurser for å mestre hverdagen. Pasientene skal tilegne seg kunnskaper om sykdommen sin, bli bevisst sine egne tankemønstre, og lære seg teknikker fra kognitiv terapi for å endre dem. For å bruke kognitive teknikker i hverdagen trenger de veiledning og oppfølging av sykepleier i primærhelsetjenesten. Det er viktig at sykepleieren har kompetanse på kognitiv terapi, men det ser ut til at det terapeutiske forholdet spiller en enda viktigere rolle. Dette forholdet skal være preget av likeverd, respekt, forståelse og empati for pasienten.
dc.description.abstractAbstract Background: Most patients with depression are diagnosed and treated in primary care. They have different challenges related to coping with everyday life. The nurse working in primary mental health services is responsible for, among other things, treating and preventing depression, and teaching and guiding patients. Purpose: The purpose of the assignment is to elucidate the nurse's role in dealing with depressed patients, and to look closer at how the cognitive approach can be used to help a patient cope with his or her depression. Method: The thesis is based on literature study, where I have reviewed professional literature and research articles to obtain knowledge-based answers. Result: The goal of cognitive therapy is for patients with depressive disorder to be independent and use their own resources to cope with everyday life. The nurse is working with psycho-educational treatment, where she teaches the patient to use techniques from cognitive therapy. In addition, patients need guidance and follow-up along the way. The relationship between the nurse and the patient is very important for the patient to succeed in his or her work to manage depressive symptoms. Conclusion: The goal of cognitive therapy is for patients with depressive disorder to be independent and use their own resources to cope with everyday life. Patients should acquire knowledge about their illness, become aware of their own thought patterns, and learn techniques from cognitive therapy to change them. To use cognitive techniques in everyday life, they need counseling and follow-up from nurses in primary health care. It is important that the nurse has expertise in cognitive therapy, but it appears that the therapeutic relationship plays an even more important role. This relationship should include equality, respect, understanding and empathy for the patient.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan sykepleiere i kommunal psykisk helsetjeneste fremme økt mestring hos pasienter med depresjon gjennom kognitiv tilnærming?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel