Trase optimalisering Breivika-Digernes
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2672401Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppgaven utreder mulighetene for utbedring eller omlegging av E39 forbi brusdalsvannet, som sik-ringstiltak mot forurensing av den eneste drikkevannskilden til Ålesund kommune, Brusdalsvat-net. Traséen ligger godt inn i nedbørsfeltet for innsjøen og dermed er forurensende for drikkevanns-kilden. Det registreres allerede påvirkninger av vannkilden fra mikropartikler og avrenning fra veitra-fikken. Strekningen peker seg også ut som en ulykkeutsatt veibit og følgelig utsetter vannkilden for katastrofal følger ved en eventuell ulykke med farlig gods. Temaet er gitt av Statens vegve-sen Region midt og omhandler utarbeidelse av potensielle løsninger for prosjektet. Oppgaven begynner med presentasjon av problemstillingen via situasjonsbeskrivelse, grunnleggende vegteori, kostnads-estimering og interessentanalyse. Videre beskriver grup-pen relevant løsninger vha. visualiseringsprogrammene Infraworks og Novapoint. Resultatet av kon-sekvensanalysen viser at alternativ 5, 4-feltsveg på eksisterende trase, er det mest gunstig.