Show simple item record

dc.contributor.advisorHanem, Guri Ellen
dc.contributor.authorGlasø, Marianne Ross
dc.date.accessioned2020-08-16T16:03:45Z
dc.date.available2020-08-16T16:03:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672353
dc.description.abstractDenne bacheloroppgavens tematikk er høyere utdanning i samarbeid med sosiale medier, og stammer fra mitt treukers praksisopphold hos kommunikasjonsavdelingen på Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Formålet med oppgaven er å finne diverse måter NTNU kan bruke applikasjonen Snapchat på, og i beste fall resultere i en rekrutteringsstrategi for universitetet. Problemstillingen er følgende: Hvordan kan Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet bruke Snapchat som plattform for å rekruttere nye studenter i Trondheim? Oppgaven drøfter via dynamisk observasjon, kvalitative intervju og teori, både annonser på Snapchat samt bruk av en Snapchat-konto. Mine funn fra disse metodene tar utgangspunkt i Snapchat Norges statistikk, hvordan NTNU prioriterer rekruttering og hvordan de ansatte arbeider sammen. I tillegg viser oppgaven en sammenligning mellom min bruk av empiri og teori fra blant annet Denis McQuail, Everett Rogers og Joshua Meyrowitz. Funn fra oppgaven viser at en Snapchat-konto kan være lønnsomt ved å fremstille en mer uformell og avslappet side av NTNU i forhold til hva de allerede gjør på de andre kommunikasjonskanalene de er aktive på. I tillegg vil det være taktisk å ha en ung person som konsumerer kontoen, da det kan brukes mindre tid på å undersøke trender, grunnet større sjanse for at vedkommende får det med seg uavhengig av jobb. Likevel kan det ta lang tid å bygge opp en konto som over tid skal fungere som en rekrutteringsstrategi. Annonser på Snapchat derimot er mer effektivt, og når ut til langt flere enn en organisk konto. Men målgruppen består av unge mennesker som er godt vant til reklame, som kan på automatikk krysse det bort før de i det hele tatt har tenkt over hva de nettopp så. Oppgaven konkluderer med en anbefaling til NTNU med å konsumere en Snapchat-konto da det ikke bør ta så lang tid grunnet applikasjonens tilgjengelighet og effektivitet. I tillegg er det gitt flere forslag i løpet av oppgaven om eventuelle løsninger NTNU kan utføre, for eksempel bruk av filter og inkludering av studenter. Funnene viser også at annonser er en god idé og i tillegg mer effektivt enn en Snapchat-konto, men den har likevel vanskeligheter med å dekke alle menneskers behov.
dc.publisherNTNU
dc.titleNTNUs potensielle utnyttelse av Snapchat
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record