Kosmorama filmfestival: Da koronaviruset kom til Norge
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2672343Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
2020 har så langt vært sterkt preget av viruspandemien Covid-19. Konsekvensene av denne pandemien har vært omfattende for næringslivet, og her har kulturbransjen vært blant de hardest rammede. Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i Kosmorama filmfestival, og hvordan de gjennom aktiv risikokommunikasjon forsøkte å kontrollere situasjonen og begrense konsekvensene som følge av Covid-19.
Filmfestivalen ble gjennomført i perioden 2-8 mars, før de omfattende nasjonale restriksjoner fra myndighetene ble innført og Kosmorama måtte derfor tidlig forholde seg til koronaviruset. Jeg vil nærmere se på hvordan Kosmorama gjennom proaktiv risikokommunikasjon lykkes med å vinne plass i et mediebilde dominert av Covid-19 og hvordan man på grunnlag av det ikke bare reduserte risikoen for publikum, men også for de økonomiske konsekvensene for festivalen. Observasjoner gjort underveis i praksisoppholdet belyser i korte trekk betydningen av god risikokommunikasjon og hvilken rolle det kan spille for krisehåndtering – også for mindre organisasjoner som Kosmorama.