dc.description.abstract | Sammendrag av «Drama som formidlingsplattform for historie»
I denne oppgaven ser jeg på hvordan en kan formidle historie ved bruk av et dramaforløp. Teksten er basert på en praksisperiode over 3 uker på Nidarosdomen. Her fikk jeg i oppgave å lage et opplegg for ungdomsskole elever, som en erstatning/alternativ for vanlige omvisninger. Oppgaveformuleringen min er «Hvordan buke dramapedagogiske metoder for å formidle deler av Erkebispegårdens historie til 8/9 klasse?»
“Drama tilbyr en skapende, estetisk og praktisk læringsform hvor elevene i samspill med læreren og hverandre kan bearbeide og utforske lærestoffet både fysisk, kognitivt og emosjonelt i læringsprosessen” (Sæbø. 2016, S. 15)
Det er flere måter å bruke teater og drama som læringsform. Jeg har valgt å fokusere på dramaforløp/prosess-drama tradisjonen, hvor en bruker ulike strategier innen drama og teater som virkemiddel og metode for læring. Ved å bruke lek som en del av dramaforløpet og en aktiv del av undervisningen, vil jeg gi deltagerne mulighet til å oppleve mestring og til å stryke samholdet i gruppa. Grunnet at lek er noe elevene kjenner fra før av blir det ikke så skummelt og så stor terskel for å delta. Min teori er at dette er en god måte å få de inn i universet jeg lager, og å få de mer engasjert. | |